|   Informacje   |   Konkursy  |   Zawody sportowe   |   Wydarzenia   |   Uroczystości |
|   Historia szkoły   |   Statut szkoły   |   Dokumenty szkolne  |   Gazetka szkolna   |   Baza dydaktyczna   |   Archiwum |
|   Szkolny plan lekcji   |
  
  

 


     
Dokumenty szkolne:

 

Program profilaktyki  |   Program wychowania komunikacyjnego   |   Program Wychowawczy   |   Regulamin Biblioteki  
  Regulamin Rady Pedagogicznej   |   Regulamin Samorządu Uczniowskiego   |   Regulamin Stołówki   |   Regulamin Świetlicy  
  Szkolny Zestaw Podręczników   |   Szkolny Zestaw Programów Nauczania   |   Plan pracy szkoły |   Wewnatrzszkolny System Oceniania

Wewnątrzszkolny System Oceniania

w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Brusach

2011/2012

I Cele oceniania:

Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1. Pobudzanie rozwoju umysłowego każdego ucznia naszej szkoły.
2. Ukierunkowanie jego dalszej nauki.
3. Motywowanie do systematycznej pracy, samokontroli i samooceny.
4. Przekonanie ucznia do nabywania umiejętności rozróżniania pozytywnych i negatywnych zachowań.
5. Dostarczania uczniom, nauczycielom i rodzicom bieżącej informacji o postępach dzieci.
6. Dostarczanie nauczycielom informacji o poziomie osiągania celów kształcenia.
7. Budowanie przy współpracy rodziców programów zgodnych z aktualnymi potrzebami.

II Zasady oceniania.

Ocenianie ucznia powinno odbywać się według następujących zasad:
1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę postawę.
2. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych i funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym.
3. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego (we wrześniu) informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
    1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
    2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
    3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych
    4) o możliwości uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych nauczyciel przedmiotu informuje ucznia ustnie w obecności rodziców następnego dnia po przekazaniu pisemnej informacji o przewidywanych ocenach.

    UWAGA:
    Wyżej wymienione informacje rodzice potwierdzają podpisem w dzienniku lekcyjnym.
    Nauczyciel dokonuje odpowiedniego zapisu w dzienniku lekcyjnym.

4. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego (we wrześniu) informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
5. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów). Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustalona ocenę.
6. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniona uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).
7. nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej lub niepublicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
8. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
9. Przy ustaleniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
10. Uczeń jest oceniany systematycznie. Minimalna liczba ocen z danego przedmiotu wynosi n+1, gdzie n oznacza liczbę godzin w ciągu tygodnia, nie mniej jednak niż trzy oceny w ciągu okresu.
11. Ucznia ocenia się za pomocą
    a) Stopnia w klasach IV – VI,
    b) opisu – opinii w klasach I – III i w zespołach edukacyjno – terapeutycznych,
    c) punktowo w klasach I - III
12. Postępy notowania są w dzienniku i w arkuszu ocen.
13. Uczeń podlega ocenie:
        - na każdej lekcji
        - podczas podsumowania cyklu lub działu programowego,
        - podczas całego procesu dydaktyczno - wychowawczego.
14. Częstotliwość oceniania ucznia:
        - systematycznie ( na ocenę składającą się stopnie z przedmiotów, uwagi, opinie, spostrzeżenia, informacje),
        - ocena okresowa ( dwa okresy) w klasach IV - VI
        - ocena roczna (w klasach I-III i w zespołach edukacyjno-terapeutycznych jest to ocena opisowa, a w klasach IV – VI wg skali 1-6).
        - ocena końcowa z religii w kl. I-III jest oceną cyfrową wg skali 1-6,
        - ocena cząstkowe z przedmiotów uzupełniają plusy i minusy z wyjątkiem  „1”, „2” i „6”
        - ocena całego etapu kształcenia ( na koniec klasy III i VI).
15. Ilość pisemnych prac sprawdzających jest następująca:
        - w ciągu dnia nie więcej niż jeden sprawdzian;
        - w ciągu tygodnia nie więcej niż trzy sprawdziany;
        - uczniowie są informowani o sprawdzianie (pracy klasowej) z tygodniowym wyprzedzeniem wraz z odpowiednim wpisem do dziennika.
16. Punkt 2,6 nie dotyczy tzw. „kartkówek” obejmujących nie więcej niż trzy jednostki lekcyjne.
17. Oceny uzyskane z prac klasowych, dyktand, sprawdzianów przekrojowych wpisujemy kolorem czerwonym.
18. Wyniki oceniania są jawne i uzasadnione zgodnie z PSO (Przedmiotowym Systemem Oceniania)
19. Uwagi dotyczące systemu oceniania zbierają nauczyciele i pedagog szkolny. Po przepracowanym roku dokonuje się analizy i ewentualnej korekty.

III Metody oceny osiągnięć ucznia.

Metody osiągnięć ucznia są następujące:
1. Obserwacja pracy ucznia.
2. Wypowiedzi ustne ucznia.
3. Kontrola w formie pisemnej:
        - krótka odpowiedź pisemna
        - test osiągnięć,
        - wypracowanie,
        - konkurs
4. Graficzna prezentacja wyników nauczania po każdym semestrze na gazetce szkolnej.
5. Planowanie i przeprowadzenie obserwacji.
6. Prawidłowe posługiwanie się pomocami dydaktycznymi.
7. Wyniki w grach dydaktycznych.
8. Wnioskowanie na podstawie obserwacji.
9. Samodzielne projektowanie prostych doświadczeń.
10. Samodzielne wykonanie doświadczeń i eksperymentów.
11. Rozszerzanie wiedzy humanistycznej poprzez czytelnictwo lektur spoza obowiązkowej listy i książek popularnonaukowych.

IV Kryteria oceniania

Kryteria oceniania są to jasno i precyzyjnie sformułowane standardy wymagań do poszczególnych przedmiotów nauczania wprowadzone przez nauczyciela przedmiotu.
Uczniowie i inne osoby zainteresowane mają dostęp do wyżej wymienionych kryteriów. W szkole stosowana jest sześciostopniowa skala ocen. Ustalając oceny z danego przedmiotu, brane są pod uwagę następujące ogólne kryteria:
1. Ocena celująca (6):
        - uczeń odznacza się specjalnymi zainteresowaniami humanistycznymi, posiada zasób wiedzy określony programem nauczania oraz wiedzę wykraczającą poza program w wybranych dziedzinach, dzięki czytaniu lektur spoza obowiązującego zestawu oraz dzięki uczestniczeniu w szkolnych lub pozaszkolnych konkursach i olimpiadach przedmiotowych,
        - posiada umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w nowych sytuacjach poznawczych, potrafi odnajdywać związki przyczynowo - skutkowe i dokonać syntezy i analizy materiału rzeczowego.
        - pracuje systematycznie, jest aktywny na lekcji, wykonuje dodatkowe zadania wykraczające poza obowiązkowe czynności procesu lekcyjnego, uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych.
2. Ocena bardzo dobra (5)
        - uczeń posiada zasób wiedzy określony programem oraz wiedzę uzyskaną w wyniku rozwijania dodatkowych zainteresowań przedmiotem, poprzez czytanie nadobowiązkowych lektur i uczestnictwo w szkolnych konkursach;
        - posiada umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w nowych sytuacjach poznawczych; potrafi odnajdywać związki przyczynowo- skutkowe i dokonywać syntezy i analizy materiału rzeczowego; pracuje systematycznie i aktywnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych; dobrowolnie wykonuje różne prace związane ze zdobywaniem i integracją zdobytej wiedzy;
3. Ocena dobra (4):
        - uczeń posiada zasób wiedzy wymaganej programem i przeczytał większość zalecanych lektur;
        - opanował umiejętności przewidziane programem i potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę w procesie dalszego kształcenia i w życiu codziennym;
        - jest aktywny na lekcjach i wykonuje zadania związane z procesem lekcyjnym oraz dodatkowo wynikające z potrzeb klasy.
4. Ocena dostateczna (3)
        - uczeń dysponuje w stopniu dostatecznym zasobem wiedzy przewidzianej przez program;
        - potrafi wykonać polecenia o średnim stopniu trudności wymagające wykorzystania wiedzy i umiejętności przewidzianych przez program;
        - uczestniczy w procesie kształcenia w stopniu zadawalającym i wykazuje gotowość do rozwijania swych umiejętności.
5. Ocena dopuszczająca (2):
        - uczeń nie opanował w stopniu dostatecznym materiału przewidzianego programem i jego wiedza posiada znaczne luki;
        - wykazuje jednak chęci do dalszej nauki i przy pomocy nauczyciela jest w stanie zrealizować polecenia wymagające zastosowania posiadanej wiedzy i umiejętności przewidzianych w programie;
        - posiada podstawowe umiejętności umożliwiające mu dalsze kształcenie i rokuje osiągnięcie wymaganego minimum.
6. Ocena niedostateczna (1):
        - uczeń nie opanował wiedzy i umiejętności w dostatecznym zakresie, umożliwiającym mu przejście do wyższego poziomu kształcenia.

V Formy aktywności ucznia

Ocena końcowa zawiera wszystkie formy aktywności ucznia:
1. Stosunek do przedmiotu;
2. Umiejętność organizacji własnej pracy;
3. Umiejętność pracy w zespole;
4. Rozwiązywanie zadań i problemów;
5. Stosowanie zdobytej wiedzy w sytuacjach typowych i nowych;
6. Umiejętność komunikowania, interpretacji, zdobywania informacji;
7. Wyobraźnia, intuicja;
8. Stawianie hipotez i testowanie, uogólnianie i uzasadnianie.

VI Procedury i zasady informowania o cenie:

1. Zasady informowania o ocenie
    a) Uczeń:
        - na bieżąco z chwilą wystawienia stopnia ,
        - z uzasadnieniem ustnym lub pisemnym,
        - w dzienniczku ucznia (w klasach IV-VI),
        - na miesiąc przed końcem każdego okresu otrzymuje informację ustną o przewidywanej ocenie niedostatecznej,
        - na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej uczeń jest poinformowany przez uczącego nauczyciela o przewidywanej ocenie z przedmiotu.
    b) Rodzice:
        - na bieżąco
        - według potrzeb, co najmniej trzy razy w roku na spotkaniach z rodzicami
        - ocena opisowa na zakończenie okresu,
        - na miesiąc przed końcem okresu wychowawca pisemnie informuje o przewidywanej końcowej ocenie niedostatecznej z danego przedmiotu ( z informacją potwierdzającą przyjęcie do wiadomości),
        - nauczyciel wychowawca informuje pisemnie o wszystkich przewidywanych ocenach, potwierdzonymi przez rodziców
          informacjami dysponuje na 3 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
2. Tryb odwoływania się od ustalonej oceny końcowej:
    a) Od proponowanej oceny odwoływać się mogą:
        - uczeń (w klasach IV-VI)
        - rodzice ( prawny opiekun )
    b) Odwołanie w formie pisemnej składają w/w do dyrektora szkoły najpóźniej trzy dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnej rady pedagogicznej.

VII Zasady klasyfikowania ucznia.
1.
    a) Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia oraz ustaleniu – według skali określonej w statucie szkoły – śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, z zastrzeżeniem ust. 2 i 8
    b) Klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnianiem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 12 ust. 4 i § 13 ust. 5.
    c) Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się co najmniej raz w ciągu roku szkolnego, w terminach określonych w statucie szkoły z zastrzeżeniem ust. 8
    d) Klasyfikacja roczna w klasach I – III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 12 ust. 3 i § 13 ust. 4, z zastrzeżeniem ust. 5.
    e) Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w klasach I – III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i jego zachowania w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 12 ust. 4 i § 13 ust. 5.
    f) Klasyfikacja roczna, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według skali o której mowa w par. 12 ust. 2 i par. 13 ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.
    g) Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 12 ust. 4 i § 13 ust. 5.
    h) Przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, w terminach: na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej o ocenie niedostatecznej, nauczyciel wychowawca informuje pisemnie o wszystkich przewidywanych ocenach, potwierdzonymi przez rodziców informacjami dysponuje na 3 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej .
2.
    a) Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia, z zastrzeżeniem ust. 5.
    b) Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne, z zastrzeżeniem ust. 4. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
3.
    a) Oceny bieżące w klasach I – III ustala się w skali punktowej: 1; 2; 2,5; 3; 3,5; 4; 4,5; 5; 6.
    b) Oceny bieżące z zajęć edukacyjnych w klasach IV – VI ustala się według skali: 6, 5+, 5, 5-, 4+, 4, 4-, 3+, 3, 3-, 2, 1
    c) Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, ustala się w stopniach według następującej skali:
          1) stopień celujący – 6
          2) stopień bardzo dobry -5
          3) stopień dobry - 4
          4) stopień dostateczny - 3
          5) stopień dopuszczający- 2
          6) stopień niedostateczny - 1
          z zastrzeżeniem ust. 4
    d) W klasach I – III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
    e) Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
         w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
    f) Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.

4.
    a) Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
        1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
        2) postępowanie zgodne z doborem społeczności szkolnej;
        3) dbałość o honor i tradycje szkoły
        4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
        5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
        6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
        7) okazywanie szacunku innym osobom.
    b) Śródroczna i roczną oceną klasyfikacyjną zachowania, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, ustala się według następującej skali:
        1) wzorowe;
        2) bardzo dobre
        3) dobre
        4) poprawne
        5) nieodpowiednie
        6) naganne
         z zastrzeżeniem ust. 5
    c) W klasach I – III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.
    d) Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
    e) Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
        1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
        2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
5. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym), szkoła w miarę możliwości, stwarza uczniowi szanse uzupełnienia braków.

6.
    a) Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
    b) Uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
    c) Na wniosek ucznia niesklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
    d) Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
        1) realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki;
        2) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
    e) Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych .
    f) Uczniowi, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
    g) Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem ust. 8.
    h) Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki, technologii informacyjnej i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
    i) Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami)
    j) Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 2, 3 i 4 pkt 1, przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
    k) Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą.
         W skład komisji wchodzą:
        - dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;
        - nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
    l) Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami), liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
    m) W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.
    n) Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
        1) imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 10, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzonego dla ucznia,o którym mowa w ust. 4 pkt 2 – skład komisji;
        2) termin egzaminu klasyfikacyjnego
        3) zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;
        4) wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
    o) W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany”.
7.
    a) Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 17.
    b) Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 19 ust. 1 i § 17.
    c) Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zast. § 17.
8.
    a) Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić w formie pisemnej zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
    b) W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
        1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
        2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczna ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
    c) Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
    d) W skład komisji wchodzą:
        1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
            - dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji.
            - Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
            - Dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;
        2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
            - dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
            - wychowawca klasy
            - wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
            - pedagog,
            - psycholog
            - przedstawiciel samorządu uczniowskiego
            - przedstawiciel rady rodziców
    e) Nauczyciel o którym mowa w ust. 4 pkt 1 lit. B, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własna prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym ze powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
    f) Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem
        § 19 ust. 1.
    g) Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
        1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
    a) skład komisji,
    b) termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt. 1
    c) zadania (pytania) sprawdzające,
    d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
        2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
    a) skład komisji
    b) termin posiedzenia komisji,
    c) wynik głosowania
    d) ustalona ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem
    h) Do protokołu, o którym mowa w ust. 7 pkt 1, dołącza się pisemne pracę ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
    i) Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
    j) Przepisy ust. 1- 9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

VIII Zasady promowania ucznia.

1.
    a) Uczeń klasy I – III szkoły podstawowej otrzymuje promocje do klasy programowo wyższej, z zastrzeżeniem ust. 8.
    b) Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich;br: obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem ust. 4, 5 i § 19 ust. 10.
    c) Począwszy od klasy IV szkoły Podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
    d) Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w punkcie c.wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
    e) Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
    f) Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
    g) Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 2 nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę z zastrzeżeniem § 19 ust. 10.
    h) W wyjątkowych przypadkach, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I –III szkoły podstawowej, na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami ucznia).
    i) Uczeń szkoły podstawowej, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i ma opóźnienie w realizacji programu nauczania co najmniej jednej klasy, a który w szkole podstawowej specjalnej uzyskuje ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oceny uznane za pozytywne w ramach wewnatrzszkolnego oceniania oraz rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym programów nauczania dwóch klas, może być promowany do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
2.
    a) Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
    b) Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, technologii informacyjnej, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych
    c) Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
    d) Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły
W skład komisji wchodzą:
        1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;
        2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący;
        3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji
    e) Nauczyciel, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własna prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuję jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z ty, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
    f) Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
        1) skład komisji;
        2) termin egzaminu poprawkowego
        3) pytania egzaminacyjne
        4) wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę
        Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
    g) Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
    h) Uczeń który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę z zastrzeżeniem ust. 10
    i) Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
    j) Uczeń kończy szkołę podstawową:
        1) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na która składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych z uwzględnieniem § 18 ust. 6 uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4
        2) jeżeli ponadto przystąpił do sprawdzianu klas szóstych, o których mowa w § 30, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz § 35 i 46 ust. 3
    k) Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, o której mowa w ust. 1, uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobra ocenę zachowania.
    l) O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).

IX Zasady i warunki przeprowadzania sprawdzianu kl. VI

1. W klasie VI szkoły podstawowej jest przeprowadzany sprawdzian poziomu opanowania umiejętności, ustalonych w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzenia sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, określonych w odrębnych przepisach, zwany dalej „sprawdzianem”.
2. Informacje o zasadach i warunkach przeprowadzania sprawdzianu klas szóstych przekazuje wychowawca na spotkaniu z rodzicami i odnotowuje ten fakt w dzienniku.
3. Sprawdzian przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, zwanej dalej „Komisją Centralną”.
    a) Uczniowie (słuchacze) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia (słuchacza), na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, z zastrzeżeniem ust.2.
    b) W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy
        przeprowadzania sprawdzianu do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
    c) Opinia, o której mowa w ust. 1 powinna być wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian, z tym, że:
        - nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej
    d) Opinię, o której mowa w ust. 1, rodzice (prawni opiekunowie) ucznia albo słuchacz przedkładają dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian
    e) Uczniowie chorzy lub niesprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia, wydanego przez lekarza, mogą przystąpić do sprawdzianu w warunkach i formie odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia.
    f) Za dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu do potrzeb uczniów, o których mowa w ust. 1 i 5, odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, o którym mowa w § 37 ust. 1.

5.
    a) Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie przystępują do sprawdzianu.
    b) Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim ze sprzężoną niepełnosprawnością, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, który nie rokuje kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej, może być zwolniony przez dyrektora komisji okręgowej z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) zaopiniowany przez dyrektora szkoły.

6.
    a) Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych sprawdzianem, są zwolnieni ze sprawdzianu na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie tytułu odpowiednio laureata lub finalisty. Zaświadczenie przedkłada się przewodniczącemu szkolnego zespołu egzam., o którym mowa w § 37 ust. 1
    b) Zwolnienie ze sprawdzianu jest równoznaczne z uzyskaniem ze sprawdzianu najwyższego wyniku.
7.
    a) Za organizacje i przebieg sprawdzianu w danej szkole odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, którym jest dyrektor szkoły.
    b) Przewodniczący szkol ego zespołu egzaminacyjnego , nie później niż na 2 miesiące przed terminem sprawdzianu, może powołać zastępcę przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego spośród nauczycieli zatrudnionych w danej szkole.
    c) Jeżeli przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego i jego zastępca, z powodu choroby lub innych ważnych przyczyn, nie mogą wziąć udziału w sprawdzianie, dyrektor komisji okręgowej powołuje w zastępstwie innego nauczyciele zatrudnionego w danej szkole.
    d) Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, jego zastępca oraz nauczyciel, o których mowa w ust. 3, powinni odbyć szkolenie w zakresie organizacji sprawdzianu, organizowane przez komisję okręgową.

8.
    a) Przewodniczy szkol ego zespołu egzaminacyjnego w danych szkole w szczególności:
        1) przygotowuje listę uczniów przystępujących do sprawdzianu listę uczniów przewodniczący szkolnego zespołu
            egzaminacyjnego przesyła pocztą elektroniczną lub na nośniku zapisu elektronicznego dyrektorowi komisji okręgowej, w terminie ustalonym przez dyrektora komisji okręgowej, nie później jednak niż do 30 listopada roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian.
        2) nadzoruje przygotowanie sal, w których ma być przeprowadzony sprawdzian, zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy,
        3) powołuje pozostałych członków szkolnego zespołu egzaminacyjnego, nie później niż na miesiąc przed terminem sprawdzianu,
        4) powołuje, spośród członków szkolnego zespołu egzaminacyjnego, zespoły nadzorujące przebieg sprawdzianu, o których mowa w § 40 ust. 1, w tym wyznacza przewodniczących tych zespołów,
        5) informuje uczniów o warunkach przebiegu sprawdzianu przez rozpoczęciem sprawdzianu,
        6) nadzoruje przebieg sprawdzianu
        7) przedłuża czas trwania sprawdzianu dla uczniów, o których mowa w § 34 ust. 1.
        8) sporządza wykaz uczniów, którzy nie przystąpili do sprawdzianu albo przerwali sprawdzian oraz niezwłocznie po zakończeniu sprawdzianu przekazuje ten wykaz dyrektorowi komisji okręgowej
        9) zabezpiecza, po zakończeniu sprawdzianu zestawy zadań i karty odpowiedzi uczniów i niezwłocznie dostarcza je do miejsca wskazanego przez dyrektora komisji okręgowej,

10) nadzoruje prawidłowe zabezpieczenie pozostałej dokumentacji dotyczącej przygotowania i przebiegu sprawdzianu,
    b) przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego odbiera przesyłki zawierające pakiety z zestawami zadań i kartami odpowiedzi oraz innymi materiałami niezbędnymi do przeprowadzenia sprawdzianu i sprawdza, czy nie zostały one naruszone, a następnie sprawdza, czy zawierają one wszystkie materiały niezbędne do przeprowadzenia sprawdzianu. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego przechowuje i zabezpiecza wszystkie materiały niezbędne do przeprowadzenia sprawdzianu.
    c) w przypadku stwierdzenia, że przesyłki, o których mowa w ust. 2, zostały naruszone, lub nie zawierają wszystkich materiałów niezbędnych do przeprowadzenia sprawdzianu niezwłoczne powiadamia o tym dyrektora komisji okręgowej.
9.
    a) Sprawdzian trwa 60 minut z zastrzeżeniem ust. 3
    b) dla uczniów, o których mowa w § 34 ust. 1, czas trwania sprawdzianu może być przedłużony nie więcej jednak niż o 30 min.

10.
    a) w przypadku gdy sprawdzian ma być przeprowadzony w kilku salach, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego powołuje zespoły nadzorujące przebieg sprawdzianu w poszczególnych salach. Zadaniem zespołu nadzorującego jest w szczególności zapewnienie samodzielnej pracy uczniów.
    b) w skład zespołu nadzorującego wchodzą co najmniej 3 osoby, w tym
        1) przewodniczący
        2) co najmniej dwóch nauczycieli, z których co najmniej jeden jest zatrudniony w innej szkole lub placówce
    d) przewodniczący zespołu nadzorującego kieruje pracą ego zespołu, a w szczególności odpowiada za prawidłowy przebieg sprawdzianu w danej sali.
    e) w przypadku gdy w sali jest więcej niż 30 uczniów, liczbę członków zespołu nadzorującego zwiększa się o jedną osobę na każdych kolejnych 20 uczniów
    f) nauczyciel zatrudniony we innej szkole lub w placówce zostaje powołany w skład zespołu nadzorującego w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły lub placówki.
11.
    a) przed rozpoczęciem sprawdzianu przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego sprawdza, czy pakiety zawierające zestawy zadań i karty odpowiedzi, oraz inne materiały niezbędne do przeprowadzenia sprawdzianu nie zostały naruszone.
    b) w przypadku stwierdzenia, że pakiety wymienione w ust. 1, zostały naruszone, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego zawiesza sprawdzian i powiadamia o tym dyrektora komisji okręgowej.
    c) w przypadku stwierdzenia, że pakiety wymienione w ust.1, nie zostały naruszone przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego otwiera je w obecności przewodniczących zespołów nadzorujących oraz przedstawicieli uczniów, a następnie przekazuje przewodniczącym zespołów nadzorujących zestawy zadań i karty odpowiedzi do przeprowadzenia sprawdzianu w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów w poszczególnych salach
    d) członkowie zespołu nadzorującego rozdają zestawy zadań i karty odpowiedzi uczniom, polecając sprawdzenie czy zestaw zadań i karty odpowiedzi są kompletne.
    e) uczeń zgłasza przewodniczącemu zespołu nadzorującego braki w zestawie zadań lub karcie odpowiedzi i otrzymuje nowy zestaw zadań lub nową kartę odpowiedzi
    f) informację o wymianie zestawu zadań lub karty odpowiedzi przewodniczący zespołu nadzorującego zamieszcza w protokole, o którym mowa w § 49 ust.1. Protokół czytelnie podpisuje uczeń, który zgłosił braki w zestawie zadań lub karcie odpowiedzi
    g) na zestawie zadań i karcie odpowiedzi, przed rozpoczęciem sprawdzianu, wpisuje się kod ucznia, nadany przez komisje okręgową. Uczniowie nie podpisują zestawów zadań i kart odpowiedzi.

12.
    a) w czasie trwania sprawdzianu każdy uczeń pracuje przy osobnym stoliku. Stoliki są ustawione w jednym kierunku, w odległości zapewniającej samodzielność pracy uczniów.
    b) w sali, w której jest przeprowadzany sprawdzian nie można korzystać z żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.
13.
    a) sprawdzian rozpoczyna się z chwila zapisania w widocznym miejscu przez przewodniczącego zespołu nadzorującego czasu rozpoczęcia i zakończenia pracy.
    b) w czasie trwania sprawdzianu uczniowie nie powinni opuszczać sali. w szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący zespołu nadzorującego może zezwolić uczniowi na opuszczenie sali, po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się ucznia z innymi osobami, z wyjątkiem osób udzielających pomocy medycznej.
    c) w czasie trwania sprawdzianu w sali mogą przebywać wyłącznie uczniowie, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, osoby wchodzące w skład zespołu nadzorującego oraz osoby o których mowa w § 131.
    d) w czasie trwania sprawdzianu uczniom nie udziela się żadnych wyjaśnień dotyczących zadań ani ich nie komentuje.
14. W przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez ucznia lub jeżeli uczeń zakłóca prawidłowy przebieg sprawdzianu w sposób utrudniający pracę pozostałym uczniom, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego unieważnia prace tego ucznia i przerywa jego sprawdzian. Informację o unieważnieniu pracy ucznia i przerwaniu sprawdzianu zamieszcza się w protokole, o którym mowa w § 49 ust.1. Przepisy § 46 ust.1 i 2 stosuje się odpowiednio.
15.
    a) uczeń może uzyskać na sprawdzianie maksymalnie 40 punktów.
    b) prace uczniów sprawdzają egzaminatorzy wpisani do ewidencji egzaminatorów, o której mowa w art. 9c ust. 2 pkt 7 ustawy, powołani przez dyrektora komisji okręgowej. Wynik sprawdzianu ustala komisja okręgowa na podstawie liczby punktów przyznanych przez egzaminatorów.
    c) wynik sprawdzianu ustalony przez komisje okręgową jest ostateczny
16.
    a) uczeń, który z [przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu w ustalonym terminie albo przerwał sprawdzian, przystępuje do sprawdzianu w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej
    b) uczeń , który nie przystąpił do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę szkoły podstawowej oraz przystępuje do sprawdzianu w następnym roku, z zastrzeżeniem ust. 3
    c) w szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu. Dyrektor szkoły składa wniosek w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.
17. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzona i oceniona praca ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) do wglądu w miejscu i czasie wskazanym przed dyrektora komisji okręgowej.
18.
    a) wynik sprawdzianu nie wpływa na ukończenie szkoły. W wyniku sprawdzianu nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły
    b) wyniki sprawdzianu oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach sprawdzianu dla każdego ucznia komisja okręgowa przekazuje do szkoły nie później niż na 7 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych, a w przypadku, o którym mowa w § 46 ust. 1 – do dnia 31 sierpnia danego roku
    c) zaświadczenie, o którym mowa w ust. 2, dyrektor szkoły przekazuje uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).
19.
    a) przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego sporządza protokół przebiegu sprawdzianu. Protokół podpisują przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego oraz przewodniczący zespołów nadzorujących.
    b) protokół o którym mowa w ust. 1, przekazuje się niezwłocznie do komisji okręgowej.
    c) dokumentację sprawdzianu przechowuje komisja okręgowa przez okres 6 miesięcy
    d) dokumentację sprawdzianu przechowuje się według zasad określonych w odrębnych przepisach.
20.
    a) obserwatorami sprawdzianu mogą być:
        1) delegowani pracownicy ministerstwa obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;
        2) delegowani pracownicy Komisji Centralnej i komisji okręgowych;
        3) delegowani pracownicy ministerstw obsługujących ministrów właściwych dla zawodów
        4) delegowani przedstawiciele organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego szkołę , szkół wyższych i placówek doskonalenia nauczycieli upoważnieni przez dyrektora komisji okręgowej
    b) dyrektor komisji okręgowej może powołać, w szczególności spośród nauczycieli, ekspertów sprawdzających prawidłowość przebiegu sprawdzianu, w danej szkole.
21. Osoby, o których mowa w § 131, nie uczestniczą w przeprowadzaniu sprawdzianu.
22. uczeń , który jest chory, w czasie trwania sprawdzianu może korzystać ze sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę
23.
    a) uczeń lub absolwent może w terminie 2 dni od daty sprawdzianu zgłosić zastrzeżenia do dyrektora komisji okręgowej, jeżeli uzna, że w trakcie sprawdzianu zostały naruszone przepisy dotyczące jego przeprowadzenia.
    b) dyrektor komisji okręgowej rozpatruje zgłoszone zastrzeżenia w terminie 7 dni od daty ich otrzymania. Rozstrzygnięcie dyrektora komisji okręgowej jest ostateczne.
    c) w razie stwierdzenia naruszenia przepisów dotyczących przeprowadzania sprawdzianu, na skutek zastrzeżeń, o których mowa w ust.1, lub z urzędu, dyrektor komisji okręgowej, w porozumieniu z dyrektorem Komisji Centralnej, może unieważnić dany sprawdzian i zarządzić jego ponowne przeprowadzenie, jeżeli to naruszenie mogło wpłynąć na wynik danego sprawdzianu.
        Unieważnienie może nastąpić w stosunku do wszystkich uczniów, a także w stosunku do poszczególnych uczniów.
    d) W przypadku niemożności ustalenia wyników sprawdzianu z powodu zaginięcia lub zniszczenia kart odpowiedzi, dyrektor komisji okręgowej, w porozumieniu z dyrektorem Komisji Centralnej, unieważnia sprawdzian danych uczniów i zarządza jego ponowne przeprowadzenie.
    e) W przypadku stwierdzenia podczas sprawdzania arkuszy egzaminacyjnych niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez uczniów dyrektor komisji okręgowej, w porozumieniu z dyrektorem Komisji Centralnej unieważnia sprawdzian tych uczniów i zarządza jego ponowne przeprowadzenie.
    f) Termin ponownego sprawdzianu albo egzaminu, o którym mowa w ust. 3 – 5 ustala dyrektor Komisji Centralnej.

24.
    a) Zestawy zadań dla sprawdzianu oraz programy multimedialne do przeprowadzenia sprawdzianu są przygotowywane i przekazywane w warunkach uniemożliwiających ich nieuprawnione ujawnienie.
    c) W przypadku nieuprawnionego ujawnienia zestawów zadań, oraz materiałów multimedialnych decyzje co do dalszego przebiegu sprawdzianu albo egzaminu podejmuje dyrektor Komisji Centralnej.

Przepisy przejściowe i końcowe

25.
    a) Publiczne szkoły podstawowe dostosują statuty do przepisów niniejszego rozporządzenia w ciągu miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
    b) W roku szkolnym 2004/2005 informacje, o których mowa w § 4, nauczyciele i wychowawca klasy przekazują do dnia 20 października 2004r.
26. Czynności związane z przeprowadzeniem sprawdzianu w szkołach publicznych, podjęte przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na podstawie dotychczasowych przepisów, pozostają w mocy.
27. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

X Kryteria oceny zachowania ucznia

1. Szczegółowe kryteria oceny zachowania ucznia:
    a) Zachowanie ucznia ocenia się w 8 kategoriach opisowych oznaczonych cyframi rzymskimi. Zadaniem nauczyciela jest wybranie w kolejnych kategoriach, spośród zapisów, tego zdania, które najlepiej charakteryzuje ucznia w opinii wychowawcy, innych nauczycieli, członków społeczności uczniowskiej, innych pracowników szkoły.
    b) Cyfra przy wybranym zapisie oznacza liczbę przyznanych uczniowi punktów w danej kategorii. Suma punktów zamieniona jest na ocenę wg zasad określonych w punkcie 2.
    c) Przy ocenie zachowania ucznia bierze się pod uwagę:

I. Stosunek do nauki - w zależności od swoich możliwości i wkładu pracy uczeń osiąga wyniki:

        4p. – maksymalne
        3p. – dość wysokie
        2p. – przeciętne
        1p. – raczej niskie
        0p. – zdecydowanie zbyt niskie.

II. Frekwencja

        2p. – Uczeń nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności i spóźnień.
        1p. – Uczeń czasami spóźnia się, nieobecności nieusprawiedliwione (do 10 godz.)
        0p. – Uczeń ucieka z niektórych lekcji, wagaruje.

III. Rozwój własnych zainteresowań i uzdolnień.

        2p. - Uczeń uczestniczy w zajęciach szkolnych lub pozaszkolnych, kół zainteresowań albo w innej formie rozwija swe możliwości, co przynosi mu osiągnięcia w postaci sukcesów artystycznych, sportowych lub w innych dziedzinach.
        1p. - Uczeń uzupełnia wiedzę zdobywaną podczas lekcji do poziomu niezbędnego do uzyskania dobrych ocen.
        0p. - Uczeń nie jest zainteresowany samorozwojem (czytelnictwo, udział w konkursach klasowych.

IV. Takt i kultura w stosunkach z ludźmi.

Warunki korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły:
        I. Zezwala się uczniom na wnoszenie telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na teren szkoły.
        II. Zabrania się uczniom korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych w czasie lekcji (w czasie lekcji wymienione urządzenia są wyłączone i znajdują się w plecaku ucznia)
        III. W czasie przerw uczeń nie fotografuję i nie nagrywa innych osób bez ich zgody.

* szkoła nie ponosi żadnej odpowiedzialności za utratę lub uszkodzenie przez ucznia na terenie szkoły rzeczy wartościowych (np. telefony komórkowe, MP 3 i inne) nie służących bezpośrednio procesowi lekcyjnemu;

5p. - Uczeń jest zawsze taktowny wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz uczniów , prezentuje wysoką kulturę słowa i dyskusji, a jego postawa nacechowana jest życzliwością w stosunku do otoczenia. Zawsze przestrzega warunków I i II.

4p. - Uczeń jest zwykle taktowny, życzliwie usposobiony, a w rozmowach stara się o zachowanie kultury słowa, umie dyskutować.
Zawsze przestrzega warunków I i II.

3p. - Zdarzyło się, że uczeń zachował się nietaktownie lub nie zapanowawszy nad emocjami, użył mało kulturalnego słownictwa w rozmowach. Zawsze przestrzega warunku II, a w czasie przerwy 1 raz zdarzyło się, że złamał warunek III.

2p. - Uczeń bywa nietaktowny, czasami używa wulgaryzmów w rozmowach. Zawsze przestrzega warunku II, a w czasie przerwy 2 razy się zdarzyło, ża złamał warunek III.

1p. - Uczeń zwykle jest nietaktowny, używa wulgaryzmów, nie stara się o zachowanie kulturalnych form w prowadzeniu rozmowy.
Zawsze przestrzega warunku II, a w czasie przerwy 3 razy się zdarzyło, że złamał warunek III.

0p. –Jest agresywny wobec członków społeczności szkolnej lub poza szkołą, jest nietaktowny w kontaktach międzyludzkich. Uczeń 1 raz złamał warunek II, a w czasie przerwy 4 razy i więcej złamał warunek III.

V. Dbałość o wygląd zewnętrzny.

3p. – Uczeń dba o schludny wygląd*.

* za schludny wygląd uważa się: włosy naturalnego koloru, brak ekstrawaganckich fryzur; nie noszenie przez chłopców kolczyków; twarz bez makijażu, paznokcie niepomalowane (wyjątkiem są zabawy i dyskoteki szkolne). Uczeń nie zwraca uwagi swoim krzykliwym wyglądem.

2p. – Zdarza się wygląd, higiena ucznia budzą zastrzeżenia.  Kilkakrotnie zwrócono uczniowi uwagę na brak właściwego stroju szkolnego.

1p. – Uczeń  nie dba o wygląd zewnętrzny, a higiena ucznia budzi zastrzeżenia.

0p. – Uczeń nie dba o higienę i schludny wygląd odpowiedni dla ucznia szkoły podstawowej – nie reaguje na zwrócone mu uwagi.

VI. Sumienność, poczucie odpowiedzialności.

3p. - Uczeń zawsze dotrzymuje ustalonych terminów ( zwrot książek do biblioteki, zawsze posiada dzienniczek, dostarcza usprawiedliwienia w terminie do 14 dni w formie pisemnej lub po rozmowie z rodzicami, prawnymi opiekunami godziny nieobecne są usprawiedliwiane (w terminie do 14 dni).
2p. - Zdarza się, że uczeń nie dotrzymuje ustalonych terminów lub niezbyt dobrze wywiązuje się z powierzonych mu prac i zadań, rzadko podejmuje  dobrowolne zobowiązania, ale dobrze się z nich wywiązuje.
1p.- Uczeń często nie dotrzymuje ustalonych terminów lub niechętnie i niezbyt starannie wykonuje powierzone mu prace, niechętnie podejmuje dobrowolne zobowiązania.
0p. - Uczeń zwykle nie dotrzymuje ustalonych terminów, nie wykonuje powierzonych mu prac.

VII Postawa społeczna i moralna ucznia.

4p. - W codziennym życiu szkolnym uczeń wykazuje się uczciwością, zawsze reaguje na przejawy zła, szanuje godność swoją i innych, a także mienie publiczne; chętnie pomaga kolegom w nauce , wykazuje dużą aktywność na rzecz zespołu w szkole.
3p. - Uczeń zwykle postępuje uczciwie , szanuje własną i cudzą pracę ,
mienie publiczne, nie uchyla się od pomocy kolegom w nauce, angażuje się w prace na rzecz zespołu.
2p. - Zdarzyło się, że uczeń nie postąpił zgodnie z zasadą uczciwości w stosunkach międzyludzkich lub nie zareagował na ewidentny przejaw zła, uchybił godności innej osoby, nie wykazał szacunku dla cudzej pracy, ale nie uchyla się od prac na rzecz zespołu.
1p. - Uczeń w swoim postępowaniu często nie przestrzega zasady uczciwości, nie szanuje godności członków szkolnej społeczności, często unika pracy na rzecz zespołu lub w jego składzie.
0p. - Uczeń jest obojętny wobec przejawów zła, nie widzi potrzeby szanowania pracy oraz własności, odmawia podejmowania działań na rzecz innych osób czy zespołu. Stwierdzono, że uczeń posiadał lub zażywał używki na terenie szkoły lub poza nią.

VIII Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.

4p. - Uczeń zawsze przestrzega zasad bezpieczeństwa i prawidłowo reaguje na występujące zagrożenia.
3p. - Zdarzyło się , że uczeń spowodował zagrożenie bezpieczeństwa własnego lub innych osób, ale zareagował na zwróconą mu uwagę.
2p. - Zdarzyło się , że uczeń spowodował zagrożenie bezpieczeństwa własnego lub innych osób i nie zareagował na zwróconą mu uwagę.
1p. - Czasami trzeba było uczniowi zwrócić uwagę na to , że jego postępowanie może spowodować (lub powoduje) zagrożenie bezpieczeństwa jego lub innych osób, ale reaguje na zwracane mu uwagi.
0p. - Zachowanie ucznia stwarza wielokrotnie zagrożenie, często lekceważy niebezpieczeństwo i nie zmienia swojej postawy mimo zwracanych uwag.

2. Zasady wystawiania oceny zachowania ucznia.

a) uczeń, który choć w 1 przypadku otrzymał 0 punktów, nie może uzyskać zachowania wyższego niż dobre,
b) uczeń, który choć w 2 przypadkach otrzymał 0 punktów, nie może uzyskać zachowania wyższego niż poprawne,
c) uczeń, który choć w 2 przypadkach otrzymał 1 punkt, nie może uzyskać zachowania wyższego niż dobre
d) uczeń, który choć w 1 przypadku otrzymał 1 punkt, nie może uzyskać zachowania wyższego niż bardzo dobre ( z wyłaczniem kategorii V)
e) w przypadku, jeżeli uczeń w kategorii IV, VII i VIII otrzymał 0 punktów nie może uzyskać zachowania wyższego niż nieodpowiednie.
f) uczeń, który w kategorii V otrzymał 1 pkt nie może uzyskać zachowania wyższego niż dobre
g) w pozostałych przypadkach punkty uzyskane w poszczególnych kategoriach (I-VIII) sumuje się odnosząc je do poniższej tabeli przeliczeniowej:

Łączna liczba punktów Ocena calościowa
27-26
- wzorowe
25-22
- bardzo dobre
21-16
- dobre
15-10
- poprawne
9-4
- nieodpowiednie
3-0
- naganne

3. Przed ustaleniem oceny z zachowania (rocznej i okresowej) zasięgnąć opinii:
    a) zespołu klasowego,
    b) nauczycieli,
    c) innych pracowników szkoły.

4. Z propozycją oceny z zachowania i krótkim jej uzasadnieniem uczeń powinien zostać zapoznany najpóźniej tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, a rodzice trzy dni przed w formie pisemnej
5. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
6. W szczególnych przypadkach ocena zachowania może ulec zmianie na wniosek wychowawcy, na nadzwyczajnym posiedzeniu Rady Pedagogicznej.

Wewnątrzszkolny system oceniania:

    1. Uchwalony przez Radę Pedagogiczną w dniu 27.08.2009r.
    2. Zaopiniowany przez Radę Rodziców w dniu 26.08.2009r.
    3. Zaopiniowany przez Samorząd Uczniowski w dniu 18.06.2009r.

Zmiany wynikające z aktualnie obowiązującej Ustawy z dnia 7 września 1991r. i Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30.04.2007r. oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13.07.2007r.

 

www.gale.com.pl ©2008