Program Wychowawczy zatwierdzono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 25
sierpnia 2011r.
Rodzice posiadają pierwotne
i największe prawa wychowawcze w stosunku do swoich dzieci. Szkoła wspiera
rodzinę w dziedzinie wychowania.
Nauczyciele wspomagają rozwój osobowy ucznia we wszystkich wymiarach:
intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym,
moralnym,
duchowym.
Uczniowie mają możliwość dociekania do prawdy, szkoła ułatwi im osiągnięcie
świadomości życiowej użyteczności poszczególnych zajęć.
W szkole kładzie się nacisk na budzenie wrażliwości moralnej, na wspomaganie
uczniów w ich dążeniu do samodzielności osądów, odróżnianiu dobra od zła
oraz rozwijaniu wrażliwości na dobro i odrzucaniu zła..
Szkoła dąży do kształtowania w uczniach szacunku dla dobra wspólnego,
rodziny, społeczności lokalnej, państwowej, a także do rozwijania
patriotyzmu jako wartości o podstawowym znaczeniu.
Młodzież otrzymuje w szkole pomoc w rozpoznawaniu wartości moralnych, w
dokonywaniu wyborów i hierarchizacji tych wartości.
Szkoła pomaga w poszukiwaniu odpowiedzi o sens życia, o przyszłość,
wskazując na rzetelną pracę i uczciwość jako wartości prowadzące do
realizacji przyjętych celów.
Nauczyciele i pracownicy szkoły oraz uczniowie tworzą w sobie podstawę
dialogu, a w szkole powstaje klimat dialogu.
Kryteria i sposób oceniania zachowania uczniów zawarty jest w
Wewnatrzszkolnym Systemie Oceniania.
Absolwent szkoły podstawowej bardzo dobrze funkcjonuje
w swoim naturalnym otoczeniu: w domu i w szkole. Pozytywnie patrzy na
otaczający go świat, siebie i innych ludzi. Traktuje naukę jako coś
oczywistego, czasem nawet atrakcyjnego, choć na ogół nie uczy się
bezkrytycznie wszystkiego. Ma określony, dość szeroki krąg zainteresowań,
którym poświęca swój czas i które stara rozwijać.
Jest otwarty, ale nie bezkrytyczny. Wykorzystuje możliwości,
jakie stwarza mu dom i szkoła. Rozumie (choć nie znaczy to, że przejmuje z
entuzjazmem) ograniczenia wynikające z jego wieku.
Chętnie i skutecznie nawiązuje komunikację, prezentując swój
punkt widzenia i rozważając poglądy innych. Wie, że istnieją różne sposoby
komunikowania i bez trudu uczy się korzystania z nowoczesnych technologii
komunikacyjnych. Łatwo nawiązuje współpracę z innymi ludźmi. W grupie
potrafi działać zgodnie z obowiązującymi w niej zasadami. Interesuje się
stawianymi przed nim zadaniami; potrafi planować swoje działania na rzecz
ich realizacji.
Jest odpowiedzialny. Stara się przewidzieć skutki swoich
działań, wykorzystuje wcześniejsze doświadczenia i gotów jest ponosić
konsekwencje swoich czynów. Cieszy się z sukcesów. Akceptuje porażki, ale
jeśli jest w stanie – wytrwale i konsekwentnie szuka rozwiązań
alternatywnych. Napotykając na problem stara się go rozwiązać. Jeżeli trzeba
zwraca się o pomoc do osób ze swojego najbliższego otoczenia i korzysta z
niej. Potrafi świadomie dążyć do usprawnienia swojego warsztatu pracy:
wykorzystania nowych źródeł wiedzy, opanowania nowych narzędzi. Działając w
grupie poczuwa się do współodpowiedzialności za efekty jej aktywności.
Jest ciekawy świat. Chętnie gromadzi wiadomości korzystając z
różnych źródeł. Dostrzega złożoność świata, analizuje istniejące w nim
zależności i związki przyczynowo – skutkowe. Stara się poszerzać swoją
wiedzę, jest aktywny umysłowo – na ogół się nie nudzi.
Jest krytyczny. Potrafi selekcjonować i porządkować zdobywać
informacje i ocenić ich przydatności do określonego celu. Potrafi dokonać
ewolucji własnych poczynań.
Jest rozważny. Zna zagrożenie związane z życiem w swoim
środowisku; modyfikuje swoje zachowanie w ich przewidywaniu. Potrafi
zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym.
Postępuje zgodnie z zasadami higieny. Wykazuje stosowną
aktywność fizyczną.
Jest prawy. Rozróżnia dobre i złe uczynki w oparciu o system
wartości obowiązujący w jego otoczeniu. W swoim zachowaniu wykazuje dobre
intencje.
Jest tolerancyjny. Rozumie, że różnice między ludźmi są czymś
normalnym i pożądanym. W każdym stara się dostrzec cos dobrego i rozumieć
go.
Jest punktualny. Dotrzymuje terminów. Sprawnie posługuje się
czasem planując swoje zajęcia. Szanuje czas swój i innych ludzi.
Uczy poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania
informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią
informacyjną.
Uczy odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych
doświadczeń i nawyków.
Uczy rozwiązywania problemów w sposób twórczy.
Troszczy się o harmonijny rozwój ucznia.
Wprowadza go w świat wiedzy.
Stwarza sytuacje, w których uczeń rozwija wszystkie sfery swojej osobowości.
Rozwija zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego.
Rozwija zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności
przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych itp.
Uczy traktowania wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą
samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata.
Pozytywnie motywuje uczniów do nauki i pracy nad sobą.
Dąży do tego, aby być autorytetem, doradcą i przewodnikiem.
Bezwarunkowo akceptuje ucznia jako osobę, natomiast warunkowo jego
postępowanie.
Wspiera uczniów w poszukiwaniu dalszej drogi ich
rozwoju.
Integruje zespół klasowy.
Inspiruje i wzmacnia
współpracę z rodzicami.
Pomaga odkrywać godność
człowieka.
Wspiera rodziców w procesie
wychowania.
Wdraża do samodzielności i
odpowiedzialności.
Przygotowuje do aktywnego
udziału w życiu społecznym.
Zapewnia uczniom poznawanie
zasad rozwoju osobowego i życia społecznego.
Zapewnia uczniom poznawanie
dziedzictwa kultury narodowej.
Pomaga w podejmowaniu
decyzji dotyczącej kierunku dalszej edukacji.
Podejmuje problemy,
zagadnienia zgodne z tym, co przeżywają uczniowie jako klasa lub jak osoby
dojrzewające.
Mediuje w sytuacjach
trudnych pomiędzy uczniami lub uczniami a nauczycielami.
1. Konstytucja RP.
2. Konkordat.
3. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty
(z póź. zm.).
4. Ustawa z 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (z póź. zm.).
5. Ustawa z 8 stycznia 1999r. Przepisy wprowadzające
reformę ustroju szkolnego (Dz. U. Nr 12 z 12.12.99r.).
6. Statut Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w
Brusach.
7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z 12 lutego 2002r. w sprawie ramowych planów
nauczania w
szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15 poz. 142 z póź. zm.).
8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z 26 lutego 2002r. w sprawie podstawy programowej
kształcenia ogólnego (Dz. U.
Nr 51 poz. 458 oraz 2003r. Nr 210 poz. 2041 z póź zm.).
9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 29 maja 2003r. w sprawie sposobu prowadzenia
przez publiczne przedszkola,
szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i
opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2003r. Nr 107 poz. 1003).
10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i
higieny w publicznych
i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003r. Nr 6 poz. 69).
11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia
19 kwietnia 1999r. z póź. zm. zmieniające rozporządzenie
w sprawie warunków i
trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania z zakresu
kształcenia
ogólnego oraz warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego podręczników i
zalecania środków
dydaktycznych.
12. Mariola Chomczyńska – Miliszkiewicz: Polubić
szkołę, Warszawa 1995.
13. Hanna Hamer: Program lekcji wychowawczych dla
uczniów klas szkół podstawowych, Warszawa 1993.
14. Andrzej Kołodziejczyk: Spójrz inaczej, Kraków 1993.
15. Kształcenie Obywatelskie w szkole samorządowej.
Materiały programu Centrum edukacji obywatelskiej,
Warszawa 1997.
16. Wanda Papis: Życie i miłość, Warszawa 1993.
17. Wanda Papis:
Wzreastam w madrości, Warszawa 1996.
18. Skott G. Paris, Linda Ayres: Stawianie się
refleksyjnym uczniem i nauczycielom, Warszawa 1997.
19. Hanna Rylke, Grażyna Klimkiewicz: Szkoła dla
ucznia. Jak uczyć życia z ludźmi, Warszawa 1983.
20. Sylwia Seidel: Propozycja programu pracy
wychowawczej w klasach szkoły podstawowej, Warszawa 1993.
21. K. Szmidt i in.: Porządek i przygoda. Lekcje
twórczości. Warszawa 1997.
22. W tę samą stronę. Antologia tekstów do
wykorzystania na lekcjach wychowawczych, Warszawa 1994.
Pracownicy obsługi i
administracji wraz z wychowawcami nauczycielami biorą udział w procesie
wychowania i opieki.
Pracownicy obsługi i
administracji:
- respektują prawa ucznia i
pomagają w wypełnianiu ich obowiązków, otaczają opieką każdego
ucznia poza
zajęciami lekcyjnymi(dojazdy, przed i po lekcjach, przerwy)
- współdziałają z
nauczycielami w rozwiązywaniu bieżących problemów konfliktów,
- w kontaktach z podmiotami
szkoły pracowników powinna obowiązywać szczerość, życzliwość i rzeczowość.
Zadania szkoły |
Cele |
Sposób
realizacji
|
Czas
realizacji
|
Kryteria efektywności
|
Osoby odpowiedzialne
instytucje organy współpracujące |
|
|
|
|
|
|
Rozwój intelektualny |
- budzimy swoją ciekawość
poznawczą |
- organizujemy konkursy przedmiotowe i
artystyczne
przeglądy małych form teatralnych i in. |
- cały rok |
- potrafi prezentować swoją wiedzę
np. w różnych konkursach |
- Wychowawcy
- N-le wszyst. przed. |
|
- rozwijamy umiejętności
twórczego myślenia
- korzystamy ze źródeł |
- prowadzimy indywidualną pracę z
uczniem zdolnym i
mającym trudności w nauce
- uwzględniamy w programach dydaktyczno - |
- cały rok
- wrzesień |
- umie odnaleźć potrzebne mu
informacje we wszystkich
dostępnych mu źródłach. |
- Biblioteka |
|
informacji
- odkrywamy własne
możliwości,
predyspozycje, |
wychowawczych klas, programy
wyzwalające
aktywność twórczą uczniów.
- stymulujemy aktywność poprzez prezentację
osiągnięć
uczniów ( galerie, wystawy prac itp.). |
- cały rok |
- potrafi przyswoić i wykorzystać
dostępną mu wiedzę w każdej
sytuacji |
- współpracujące
instytucje i
organizacje: MDK |
|
talenty i ich twórcze
wykorzystanie.
- kształtujemy umiejętność |
- stosujemy aktywizujące metody pracy
na lekcjach
wszystkich przedmiotów |
- cały rok |
- potrafi docenić wysiłek każdego
np. przygotowanie prac na
wystawę, akademię |
|
|
selekcji, syntezy i analizy.
-kształtujemy postawy
zgodne z kulturą i zasadami
savoir vivre u |
- przysposabiamy uczniów do korzystania
z różnych
dostępnych źródeł informacji ( czytelnicze, medialne,
internet itp.).
- uwrażliwiamy na kulturę słowa, bycia, ubioru i
wyglądu, kulturę zdrowotną i higienę osobistą. |
- cały rok
- cały rok |
- potrafi ubrać się i kulturalnie
zachować w różnych sytuacjach ( podczas uroczystości i w
życiu codziennym). |
|
|
|
|
|
|
|
Rozwój emocjonalny |
- poznajemy samego siebie
- oceniamy się sami
- akceptujemy swoje wady
i zalety pracujemy nad
poprawą wad i rozwojem
zalet |
- organizujemy opiekę nad dziećmi z
rodzin
dysfunkcyjnych oraz dziećmi wymagającymi
indywidualnego traktowania ze względu na deficyty
emocjonalne i intelektualne |
- cały rok |
- potrafi nazwać i przedstawić w
sposób otwarty problemy swoje i
swojej rodziny
- wie do kogo ma się zwrócić |
- Wychowawcy
- Rodzice
- Dyrekcja
- Pedagog |
|
- kształtujemy umiejętności
trafnej oceny własnych
reakcji |
- wdrażamy programy rozwijające
umiejętności
Interpersonalne oraz zasady savoir vivre u. |
- cały rok |
w razie potrzeby
- wie jak przeciwdziałać stresom
- umie aktywnie uczestniczyć w |
- Świetlica szkolna
- Nauczyciele |
|
- określamy i nazywamy
uczucia , stany psychiczne
i radzimy sobie ze stresem
- wdrażamy postawy
asertywne |
- stosujemy niekonwencjonalne
aktywizujące metody
pracy na lekcjach wychowawczych (psychodramy,
gry darmowe), ćwiczenia grupowe, treningi
interpersonalne.
- przeprowadzamy ankiety i psychotesty dostarczające |
- cały rok
- cały rok |
zajęciach ( treningowych itp.)
organizowanych dla siebie i swojej
rodziny.
|
- współpracujące
instytucje i
organizacje |
|
- budzimy empatię
|
uczniom informacji zwrotnej
- diagnozujemy samopoczucie uczniów w grupie , w klasie,
w szkole. |
- cały rok |
|
|
|
|
- stosujemy techniki relaksacyjne i
przeciwdziałające
stresom.
- wdrażamy programy adaptacyjne dla uczniów klas
przełomowych: I, IV i VI |
- cały rok
- cały rok |
|
|
|
|
- organizujemy indywidualne spotkania z
pedagogiem
- w miarę potrzeb kierujemy uczniów do PPP w
Chojnicach
- prowadzimy dokumentację wychowawczą
zawierającą spostrzeżenia dotyczące postaw i
zachowań poszczególnych uczniów.
- organizujemy warsztaty dla uczniów i rodziców przy
współudziale instytucji wspierających szkołę.
- obnażamy mechanizmy działające destruktywnie na
psychikę ( reklama, język mass mediów). |
- cały rok
- cały rok
- cały rok
- cały rok
- cały rok |
|
Nauczyciele
j. polskiego |
|
|
|
|
|
|
Rozwój społeczny uczniów
a) funkcjonowanie
w grupie ( klasie) |
- poznajemy się
- szukamy przyjaciół
- uśmiechamy się do siebie
- zwracamy uwagę na kulturę słowa używając zwrotów i form
grzecznościowych
- dobrze bawimy się w grupie
- pilnujemy porządku w klasie
- nie przywłaszczamy cudzej własności. |
- organizujemy spotkania w kręgu (
opowiadanie o sobie i o swojej rodzinie)
- ustalamy kalendarz imienin lub urodzin, składamy
życzenia
- organizujemy zabawy integracyjne.
- wspólnie spędzamy przerwy między zajęciami w klasach
I-III i zespołach edukacyjno – terapeutycznych
- ustalamy wzorce dobrego zachowania i eksponujemy w
klasie w postaci gazetki
- organizujemy pogadanki wynikające z sytuacji.
- zapoznajemy z Kodeksem Ucznia i z Konwencją Praw Dziecka
oraz utrwalamy zasady savoir vivre u |
- wrzesień
- wrzesień
- listopad,sty-czeń
- cały rok
- cały rok
- cały rok
- wrzesień |
- potrafi przedstawić się
- umie złożyć życzenia
- potrafi zaprosić kolegów do wspólnej zabawy
- umie bawić się w grupie i wybrać przyjaciela
- używa słów: proszę, dziękuję,
przepraszam
- wywiązuje się z obowiązków dyżurnego
- nie kradnie
- znalezione rzeczy oddaje wychowawcy. |
Wychowawc
Nauczyciele
Dyrektor
Psycholog
Pedagog
Higienistka
Rodzice
Wychowawcy klas |
|
|
|
|
|
|
b) w rodzinie |
- pomagamy rodzicom
w pracach domowych
- spędzamy święta w rodzinnej atmosferze
- znamy kalendarz uroczystości rodzinnych
- stajemy się dojrzali emocjonalnie, kulturalnie i
społecznie
- będziemy rodzicami w przyszłości
- przygotowujemy się do kolejnego etapu edukacji |
- tworzymy kręgi i rozmawiamy o pracach
domowych ( o pomocy rodzicom).
- wykonujemy laurki, drobne prezenty
- prowadzimy zajęcia z wykorzystaniem różnych metod:
pogadanka, prelekcja, dyskusja, projekcja filmów, sięgamy do
literatury i czasopism medycznych- wykonujemy gazetki |
- wrzesień
-grudz.mar.maj
- cały rok
- cały rok |
- wywiązuje się z powierzonych
obowiązków rodzinnych
-potrafi kulturalnie zachować się podczas uroczystości
rodzinnych oraz dobrze je przygotować.
- wykonuje podręczne materiały do własnoręcznego wykonania
prezentów, laurek
- pamięta o rocznicach rodzinnych.
- potrafi przejąć odpowiedzialność za powierzone role
życiowe. |
Podział gazetek na
korytarzu szkolnym
Wychowawcy
|
|
|
|
|
|
|
c) w społeczności
szkolnej |
- stajemy się członkami
społeczności szkolnej |
- pasowanie na ucznia klasy I
- umożliwiamy uczniom wejście w różne role: koordynatora,
inicjatora, wykonawcy
- wspieramy inicjatywy młodzieżowe
- podejmujemy wspólne inicjatywy( akcje charytatywne z
innymi)
- współpracujemy z: MGOPS, KSM, CARITAS, SRK
- podejmujemy niekonwencjonalne metody integrujące
zespół klasowy m.in. racjodrama, psychodrama |
- październik
- cały rok
- cały rok
- cały rok
- cały rok
- cały rok |
- dobrze mówi o szkole i kolegach
- z ochotą idzie do szkoły
- czuje się pełnoprawnym członkiem społeczności
szkolnej
- pomaga finansowo i czynnie w zorganizowaniu i
przeprowadzeniu akcji pomocy innym. |
MDK,KSM, MOPS,
CARITAS, SU, SRK |
|
- prezentowanie na forum szkoły
osiągnięć innych
- tworzenie obyczajowości i tradycji wewnątrzszkolnej
łączącej społeczność uczniowską
- uczymy tolerancji wobec „inności” |
- prezentujemy osiągnięcia uczniów
poszczególnych klas na półrocze i koniec roku (
zestawienia osiągnięć, zapisy uczniowski, apele).
- organizujemy imprezy integrujące społeczność uczniowską
- uczestniczymy w imprezach i uroczystościach szkolnych wg
kalendarza imprez
- organizujemy pogadanki i tworzymy sytuacje sprzyjające
pozytywnym kontaktom |
- cały rok
-listop. styczeń czerwiec
- cały rok
- cały rok |
- uczestniczą rodzice w
prezentacjach osiągnięć
uczniów
- integracja wszystkich uczniów |
|
|
|
|
|
|
|
d) w społeczeństwie
|
- mieszkamy w pięknym mieście
- poznajemy władze lokalne i ludzi będących autorytetami
lokalnym
- mieszkamy w pięknym kraju
- poznajemy symbole narodowe
- utrwalamy nasze miejsce w kulturze europejskiej oraz
regionalnej |
- przygotowujemy się do obchodów
rocznicy nadania sztandaru i imienia naszej szkole
- promujemy i godnie reprezentujemy postać patrona na forum
społeczności szkolnej
- zbieramy i gromadzimy materiały o patronie naszej szkoły
- uczestniczymy w wycieczkach po najbliższym terenie i
regionie
- organizujemy spotkania
- oglądamy filmy propagujące piękno ojczyzny
- uczestniczymy w wycieczkach po całym kraju.
- uczymy hymnu państwowego
- uczymy hymnu szkoły
- uczymy wiersza „Kto ty jesteś?”
- zapoznajemy z historią naszego kraju
- wykonujemy flagę państwową
- oglądamy filmy o członkach Unii Europejskiej oraz o naszym
kraju
- poznajemy członków UE
|
- październik
- cały rok
- cały rok
- cały rok
- cały rok
- cały rok
- czerwiec
- październik
- październik
- październik
- cały rok
- cały rok |
- zna patrona naszej szkoły
- uczestniczy w uroczystości rocznicowej nadania sztandaru
i imienia naszej szkole
- kocha swoje miasto
- zna największe zabytki w mieście i miejsca pamięci
narodowej
- zna władze lokalne i autorytety
- zna największe zabytki kultury narodowej
- umie zaśpiewać hymn narodowy
- umie zaśpiewać hymn szkoły
- umie zarecytować wiersz ”Kto Ty Jesteś?”
- zna legendy o powstaniu naszego kraju
-zna historie naszego kraju,
- zna historię swojego regionu,
- dba o miejsca pamięci narodowej
- potrafi rozpoznać barwy narodowe
- umie wymienić członków UE.
- uczeń posiada więcej informacji o naszym patronie |
Wychowawcy
Biblioteka
Nauczyciele klas III
M. Stoltmann
Z.Markut |
|
|
|
|
|
|
Uczestnictwo w kulturze |
- kultywujemy tradycje narodowe,
religijne, rodzinne
- kształtujemy umiejętność odczytywania różno-rodnych
tekstów kultury: obrazów, przekazów multimedialnych, tekstów
obecnych w życiu codziennym i ich trafnej interpretacji,
poruszania się w obszarach kultury symbolicznej
- zapoznajemy się z kulturą duchową najbliższego regionu,
narodu
- zapoznajemy sięz dorobkiem kulturowym narodu
- odnajdujemy swoje miejsce w świecie oraz określamy swoje
relacje do tradycji i współczesności. |
- prezentujemy dorobek kulturowy (
m.in. Kaszub)
- zwiedzamy wystawy organizowane na terenie szkoły, miasta i
w czasie wycieczek
- odwiedzamy twórców ludowych
- czytamy różnorodne teksty kultury i je interpretujemy
- uczestniczymy w lekcjach bibliotecznych i konkursach
przygotowanych przez bibliotekę i przez innych
- uczestniczymy w zespołach i kółkach na terenie szkoły
i miasta |
- cały rok
- cały rok
- cały rok
- cały rok
- cały rok
- cały rok |
- umie rozpoznać to co powstało na
Kaszubach
- umie przeczytać i zinterpretować przeczytany tekst |
Wychowawcy Nauczyciele
wszystkich
przedmiotów
Biblioteka
MDK |
|
|
|
|
|
|
Rozwój zdrowotny, higiena i
bezpieczeństwo
Wykorzystujemy zapisy z monitoringu |
- kształtujemy postawy zgodne z
zasadami kultury zachowania i dobrych obyczajów.
- Zapewnienie większego bezpieczeństwa uczniów i mienia
szkolnego |
- realizujemy program profilaktyki oraz
wychowanie komunikacyjnego oraz zasady savoir vivreu
- rozwijamy samodyscyplinę dotyczącą
właściwego i kulturalnego zachowania w miejscu publicznym
jakim jest szkoła
- uświadamiamy uczniów, że
zarejestrowane sytuacje mogą być wykorzystane do
udowodnienia właściwego zachowania ucznia |
- cały rok
- cały rok
- cały rok |
- potrafi zadbać o swoje
bezpieczeństwo,
- wie jak zachować się w miejscach publicznych, w domu, przy
stole,
- dba o higienę osobistą, ubiór i zdrowie.
- uczeń ma poczucie bezpieczeństwa,
komfort pracy i nauki |
Wychowawcy
Nauczyciele przedmiotów
Higienistka szkolna
Nauczyciel techniki
Wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły |