|   Informacje   |   Konkursy  |   Zawody sportowe   |   Wydarzenia   |   Uroczystości |
|   Historia szkoły   |   Statut szkoły   |   Dokumenty szkolne  |   Gazetka szkolna   |   Baza dydaktyczna   |   Archiwum |
|   Szkolny plan lekcji   |
  
  

 


     
Dokumenty szkolne:

 

Program profilaktyki  |   Program wychowania komunikacyjnego   |   Program Wychowawczy   |   Regulamin Biblioteki  
  Regulamin Rady Pedagogicznej   |   Regulamin Samorządu Uczniowskiego   |   Regulamin Stołówki   |   Regulamin Świetlicy  
  Szkolny Zestaw Podręczników   |   Szkolny Zestaw Programów Nauczania   |   Plan pracy szkoły |   Wewnatrzszkolny System Oceniania

Program Wychowawczy

w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Brusach

 2011/2012

Program Wychowawczy zatwierdzono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 25 sierpnia 2011r.

                                                                           „W wychowaniu chodzi właśnie o to,
                                                                                              ażeby człowiek stawał się coraz bardziej
człowiekiem-
                                                                                              o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał:
                                                                                              aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada,
                                                                                              umiał bardziej i pełniej być człowiekiem,
                                                                                              to znaczy, ażeby również umiał bardziej być
                                                                                              nie tylko z drugimi, ale i dla drugich”.

                                                                                                                                             Jan Paweł II

 

W NASZEJ SZKOLE

Rodzice posiadają pierwotne i największe prawa wychowawcze w stosunku do swoich dzieci. Szkoła wspiera rodzinę w dziedzinie wychowania.
Nauczyciele wspomagają rozwój osobowy ucznia we wszystkich wymiarach:
intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym,   
duchowym.
Uczniowie mają możliwość dociekania do prawdy, szkoła ułatwi im osiągnięcie świadomości życiowej użyteczności poszczególnych zajęć.
W szkole kładzie się nacisk na budzenie wrażliwości moralnej, na wspomaganie uczniów  w  ich dążeniu do samodzielności osądów, odróżnianiu dobra od zła oraz rozwijaniu wrażliwości na dobro i odrzucaniu zła..
Szkoła dąży do kształtowania w uczniach szacunku dla dobra wspólnego, rodziny,  społeczności lokalnej, państwowej, a także do rozwijania patriotyzmu jako wartości o   podstawowym znaczeniu.
Młodzież otrzymuje w szkole pomoc w rozpoznawaniu wartości moralnych, w  dokonywaniu wyborów i hierarchizacji tych wartości.
Szkoła pomaga w poszukiwaniu odpowiedzi o sens życia, o przyszłość, wskazując na rzetelną pracę i uczciwość jako wartości prowadzące do realizacji przyjętych celów.
Nauczyciele i pracownicy szkoły oraz uczniowie tworzą w sobie podstawę dialogu, a w szkole powstaje klimat dialogu.
Kryteria i sposób oceniania zachowania uczniów zawarty jest w Wewnatrzszkolnym Systemie Oceniania.

SZKIC IDEAŁU WYCHOWAWCZEGO

Absolwent szkoły podstawowej bardzo dobrze funkcjonuje w swoim naturalnym otoczeniu: w domu i w szkole. Pozytywnie patrzy na otaczający go świat, siebie i innych ludzi. Traktuje naukę jako coś oczywistego, czasem nawet atrakcyjnego, choć na ogół nie uczy się bezkrytycznie wszystkiego. Ma określony, dość szeroki krąg zainteresowań, którym poświęca swój czas i które stara rozwijać.
    Jest otwarty, ale nie bezkrytyczny. Wykorzystuje możliwości, jakie stwarza mu dom i szkoła. Rozumie (choć nie znaczy to, że przejmuje z entuzjazmem) ograniczenia wynikające z jego wieku.
    Chętnie i skutecznie nawiązuje komunikację, prezentując swój punkt widzenia i rozważając poglądy innych. Wie, że istnieją różne sposoby komunikowania i bez trudu uczy się korzystania z nowoczesnych technologii komunikacyjnych. Łatwo nawiązuje współpracę z innymi ludźmi. W grupie potrafi działać zgodnie z obowiązującymi w niej zasadami. Interesuje się stawianymi przed nim zadaniami; potrafi planować swoje działania na rzecz ich realizacji.
    Jest odpowiedzialny. Stara się przewidzieć skutki swoich działań, wykorzystuje wcześniejsze doświadczenia i gotów jest ponosić konsekwencje swoich czynów. Cieszy się z sukcesów. Akceptuje porażki, ale jeśli jest w stanie – wytrwale i konsekwentnie szuka rozwiązań alternatywnych. Napotykając na problem stara się go rozwiązać. Jeżeli trzeba zwraca się o pomoc do osób ze swojego najbliższego otoczenia i korzysta z niej. Potrafi świadomie dążyć do usprawnienia swojego warsztatu pracy: wykorzystania nowych źródeł wiedzy, opanowania nowych narzędzi. Działając w grupie poczuwa się do współodpowiedzialności za efekty jej aktywności.
    Jest ciekawy świat. Chętnie gromadzi wiadomości korzystając z różnych źródeł. Dostrzega złożoność świata, analizuje istniejące w nim zależności i związki przyczynowo – skutkowe. Stara się poszerzać swoją wiedzę, jest aktywny umysłowo – na ogół się nie nudzi.
    Jest krytyczny. Potrafi selekcjonować i porządkować zdobywać informacje i ocenić ich przydatności do określonego celu. Potrafi dokonać ewolucji własnych poczynań.
    Jest rozważny. Zna zagrożenie związane z życiem w swoim środowisku; modyfikuje swoje zachowanie w ich przewidywaniu. Potrafi zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym.
     Postępuje zgodnie z zasadami higieny. Wykazuje stosowną aktywność fizyczną.
    Jest prawy. Rozróżnia dobre i złe uczynki w oparciu o system wartości obowiązujący w jego otoczeniu. W swoim zachowaniu wykazuje dobre intencje.
    Jest tolerancyjny. Rozumie, że różnice między ludźmi są czymś normalnym i pożądanym. W każdym stara się dostrzec cos dobrego i rozumieć go.
    Jest punktualny. Dotrzymuje terminów. Sprawnie posługuje się czasem planując swoje zajęcia. Szanuje czas swój i innych ludzi.

NAUCZYCIEL W NASZEJ SZKOLE

Uczy poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną.
Uczy odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków.
Uczy rozwiązywania problemów w sposób twórczy.
Troszczy się o harmonijny rozwój ucznia.
Wprowadza go w świat wiedzy.
Stwarza sytuacje, w których uczeń rozwija wszystkie sfery swojej osobowości.
Rozwija zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego.
Rozwija zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych itp.
Uczy traktowania wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata.
Pozytywnie motywuje uczniów do nauki i pracy nad sobą.
Dąży do tego, aby być autorytetem, doradcą i przewodnikiem.
Bezwarunkowo akceptuje ucznia jako osobę, natomiast warunkowo jego postępowanie.

WYCHOWAWCA W NASZEJ SZKOLE

Wspiera uczniów w poszukiwaniu dalszej drogi ich rozwoju.
Integruje zespół klasowy.
Inspiruje i wzmacnia współpracę z rodzicami.
Pomaga odkrywać godność człowieka.
Wspiera rodziców w procesie wychowania.
Wdraża do samodzielności i odpowiedzialności.
Przygotowuje do aktywnego udziału w życiu społecznym.
Zapewnia uczniom poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego.
Zapewnia uczniom poznawanie dziedzictwa kultury narodowej.
Pomaga w podejmowaniu decyzji dotyczącej kierunku dalszej edukacji.
Podejmuje problemy, zagadnienia zgodne z tym, co przeżywają uczniowie jako klasa  lub jak osoby dojrzewające.
Mediuje w sytuacjach trudnych pomiędzy uczniami lub uczniami a nauczycielami.

Program opracowano w oparciu o:

1.  Konstytucja RP.
2.  Konkordat.
3.  Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (z póź. zm.).
4.  Ustawa z 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (z póź. zm.).
5.  Ustawa z 8 stycznia 1999r. Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego (Dz. U. Nr 12 z 12.12.99r.).
6.  Statut Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Brusach.
7.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 12 lutego 2002r. w sprawie ramowych planów 
     nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15 poz. 142 z póź. zm.).
8.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 26 lutego 2002r. w sprawie podstawy programowej
     kształcenia ogólnego (Dz. U. Nr 51 poz. 458 oraz 2003r. Nr 210 poz. 2041 z póź zm.).
9.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 maja 2003r. w sprawie sposobu prowadzenia
     przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i
     opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji  (Dz. U. z 2003r. Nr 107 poz. 1003).
10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i 
       higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach  (Dz. U. z 2003r. Nr 6 poz. 69).
11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999r. z póź. zm. zmieniające rozporządzenie
      w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania z zakresu kształcenia
      ogólnego oraz warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego podręczników i zalecania środków
      dydaktycznych.
12. Mariola Chomczyńska – Miliszkiewicz: Polubić szkołę, Warszawa 1995.
13. Hanna Hamer: Program lekcji wychowawczych dla uczniów klas szkół podstawowych, Warszawa 1993.
14. Andrzej Kołodziejczyk: Spójrz inaczej, Kraków 1993.
15. Kształcenie Obywatelskie w szkole samorządowej. Materiały programu Centrum edukacji obywatelskiej,
       Warszawa 1997.
16. Wanda Papis: Życie i miłość, Warszawa 1993.
17. Wanda Papis: Wzreastam w madrości, Warszawa 1996.
18. Skott G. Paris, Linda Ayres: Stawianie się refleksyjnym uczniem i nauczycielom, Warszawa 1997.
19. Hanna Rylke, Grażyna Klimkiewicz: Szkoła dla ucznia. Jak uczyć życia z ludźmi, Warszawa 1983.
20. Sylwia Seidel: Propozycja programu pracy wychowawczej w klasach szkoły podstawowej, Warszawa 1993.
21. K. Szmidt i in.: Porządek i przygoda. Lekcje twórczości. Warszawa 1997.
22. W tę samą stronę. Antologia tekstów do wykorzystania na lekcjach wychowawczych, Warszawa 1994.

PRACOWNICY NIE BĘDĄCY NAUCZYCIELAMI W NASZEJ SZKOLE

Pracownicy obsługi i administracji wraz z wychowawcami nauczycielami biorą udział w procesie wychowania i opieki.
Pracownicy obsługi i administracji:
- respektują prawa ucznia i pomagają w wypełnianiu ich obowiązków, otaczają opieką każdego ucznia poza
  zajęciami lekcyjnymi(dojazdy, przed i po lekcjach, przerwy)
- współdziałają z nauczycielami w rozwiązywaniu bieżących problemów konfliktów,
- w kontaktach z podmiotami szkoły pracowników powinna obowiązywać szczerość, życzliwość i rzeczowość.

Zadania szkoły

Cele

Sposób realizacji

Czas
realizacji

Kryteria efektywności

Osoby odpowiedzialne
instytucje organy współpracujące

 

 

 

 

 

 

Rozwój intelektualny

- budzimy swoją ciekawość  
  poznawczą

- organizujemy konkursy przedmiotowe i artystyczne 
   przeglądy małych form teatralnych i in.

- cały rok

- potrafi prezentować swoją wiedzę
  np. w różnych konkursach

- Wychowawcy
- N-le wszyst. przed.

 

- rozwijamy umiejętności
  twórczego myślenia
- korzystamy ze źródeł

- prowadzimy indywidualną pracę z uczniem zdolnym i
   mającym trudności  w nauce
- uwzględniamy w programach dydaktyczno  -

- cały rok

 - wrzesień

- umie odnaleźć potrzebne mu 
  informacje we wszystkich
  dostępnych mu źródłach.

- Biblioteka

 

  informacji
- odkrywamy własne
  możliwości,
  predyspozycje,

  wychowawczych klas, programy wyzwalające 
  aktywność twórczą uczniów.
- stymulujemy aktywność poprzez prezentację 
   osiągnięć uczniów ( galerie, wystawy prac itp.).

 

 - cały rok

- potrafi przyswoić i wykorzystać
  dostępną mu wiedzę w każdej
  sytuacji

- współpracujące
   instytucje i
   organizacje: MDK

 

  talenty i ich twórcze
  wykorzystanie.
- kształtujemy umiejętność

- stosujemy aktywizujące metody pracy na lekcjach
   wszystkich przedmiotów

 - cały rok

- potrafi docenić wysiłek każdego 
   np. przygotowanie prac na
   wystawę, akademię

 

 

  selekcji, syntezy i analizy.
-kształtujemy postawy 
 zgodne z kulturą i zasadami
 savoir vivre u

- przysposabiamy uczniów do korzystania z różnych
  dostępnych źródeł  informacji ( czytelnicze, medialne,
   internet itp.).
- uwrażliwiamy na kulturę słowa, bycia, ubioru i
  wyglądu, kulturę zdrowotną i higienę osobistą.

- cały rok


- cały rok

- potrafi ubrać się i kulturalnie zachować w różnych sytuacjach ( podczas uroczystości i w życiu codziennym).

 

Rozwój emocjonalny

- poznajemy samego siebie
- oceniamy się sami
- akceptujemy swoje wady  
  i zalety pracujemy nad
  poprawą wad i rozwojem
  zalet

- organizujemy opiekę nad dziećmi z rodzin
  dysfunkcyjnych oraz dziećmi wymagającymi
  indywidualnego traktowania ze względu  na deficyty
  emocjonalne i intelektualne

- cały rok

- potrafi nazwać i przedstawić w
  sposób otwarty problemy swoje i 
  swojej rodziny
- wie do kogo ma się zwrócić

- Wychowawcy
- Rodzice
- Dyrekcja
- Pedagog

 

- kształtujemy umiejętności
  trafnej oceny własnych
  reakcji

- wdrażamy programy rozwijające umiejętności
  Interpersonalne oraz zasady savoir vivre u.

- cały rok

  w  razie potrzeby
- wie jak przeciwdziałać stresom
- umie aktywnie uczestniczyć w

- Świetlica szkolna
- Nauczyciele

 

- określamy i nazywamy
  uczucia , stany psychiczne
  i radzimy sobie ze stresem
- wdrażamy postawy  
  asertywne

- stosujemy niekonwencjonalne aktywizujące metody 
  pracy na lekcjach  wychowawczych  (psychodramy,
  gry darmowe), ćwiczenia grupowe, treningi
  interpersonalne.
- przeprowadzamy ankiety i psychotesty dostarczające

- cały rok

 

 - cały rok

  zajęciach ( treningowych itp.)
  organizowanych dla siebie i swojej
  rodziny.

 

- współpracujące
  instytucje i
  organizacje

 


- budzimy empatię

  uczniom informacji zwrotnej
- diagnozujemy samopoczucie uczniów w grupie , w klasie,   w szkole.

 
- cały rok

 

 

 

 

- stosujemy techniki relaksacyjne i przeciwdziałające
  stresom.
- wdrażamy programy adaptacyjne dla uczniów  klas
   przełomowych: I, IV i VI

- cały rok

- cały rok

 

 

 

 

- organizujemy indywidualne spotkania z pedagogiem
- w miarę potrzeb kierujemy uczniów do PPP w
  Chojnicach
- prowadzimy dokumentację wychowawczą
   zawierającą spostrzeżenia dotyczące postaw i
   zachowań  poszczególnych uczniów.
- organizujemy warsztaty dla  uczniów i rodziców przy
   współudziale  instytucji wspierających  szkołę.
- obnażamy mechanizmy działające destruktywnie  na
   psychikę ( reklama, język mass mediów).

- cały rok
- cały rok

- cały rok

 - cały rok

 - cały rok

 

Nauczyciele
j. polskiego

 

 

 

 

 

 

Rozwój społeczny uczniów

a) funkcjonowanie
   w grupie ( klasie)

- poznajemy się
- szukamy przyjaciół
- uśmiechamy się do siebie
- zwracamy uwagę na kulturę słowa używając zwrotów i form grzecznościowych
- dobrze bawimy się   w grupie
- pilnujemy porządku   w klasie
- nie przywłaszczamy cudzej własności.

- organizujemy spotkania w kręgu ( opowiadanie o sobie i o swojej rodzinie)
- ustalamy kalendarz imienin lub urodzin, składamy   życzenia
- organizujemy zabawy integracyjne.
- wspólnie spędzamy przerwy między zajęciami  w klasach  I-III i zespołach edukacyjno – terapeutycznych
- ustalamy wzorce dobrego zachowania i eksponujemy  w klasie w postaci gazetki
- organizujemy pogadanki wynikające z sytuacji.
- zapoznajemy z Kodeksem Ucznia i z Konwencją Praw Dziecka oraz utrwalamy zasady savoir vivre u

- wrzesień

- wrzesień

- listopad,sty-czeń
- cały rok

- cały rok

- cały rok
­- wrzesień

- potrafi przedstawić się
- umie złożyć życzenia
- potrafi zaprosić kolegów   do wspólnej zabawy
- umie bawić się w grupie  i wybrać przyjaciela
-  używa słów: proszę, dziękuję,   przepraszam                              
- wywiązuje się z obowiązków   dyżurnego
- nie kradnie
- znalezione rzeczy oddaje   wychowawcy.

Wychowawc
Nauczyciele
Dyrektor
Psycholog
Pedagog
Higienistka
Rodzice
Wychowawcy klas

 

 

 

 

 

 

b)  w rodzinie

- pomagamy rodzicom
w pracach domowych
- spędzamy święta w rodzinnej atmosferze
- znamy kalendarz uroczystości rodzinnych
- stajemy się dojrzali emocjonalnie, kulturalnie i społecznie
- będziemy rodzicami w przyszłości
- przygotowujemy się do kolejnego etapu edukacji

- tworzymy kręgi i rozmawiamy o pracach domowych ( o pomocy rodzicom).
- wykonujemy laurki,  drobne prezenty
- prowadzimy zajęcia z wykorzystaniem różnych metod:  pogadanka, prelekcja, dyskusja, projekcja filmów, sięgamy do literatury i czasopism medycznych- wykonujemy gazetki

- wrzesień
-grudz.mar.maj
- cały rok
- cały rok

- wywiązuje się z powierzonych obowiązków rodzinnych
-potrafi kulturalnie zachować się podczas uroczystości rodzinnych oraz dobrze je przygotować.
- wykonuje podręczne materiały do własnoręcznego wykonania prezentów, laurek
- pamięta o rocznicach rodzinnych.
- potrafi przejąć  odpowiedzialność za powierzone role życiowe.

Podział gazetek na

korytarzu szkolnym

Wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

c) w społeczności 
    szkolnej

- stajemy się członkami 
   społeczności szkolnej

- pasowanie na ucznia klasy I
- umożliwiamy uczniom  wejście w różne role: koordynatora, inicjatora, wykonawcy
- wspieramy inicjatywy młodzieżowe
- podejmujemy wspólne inicjatywy( akcje charytatywne z innymi)
- współpracujemy  z: MGOPS, KSM, CARITAS, SRK
- podejmujemy niekonwencjonalne metody integrujące  zespół klasowy m.in. racjodrama, psychodrama

- październik
- cały rok

- cały rok
- cały rok

- cały rok
- cały rok

- dobrze mówi o szkole i kolegach
- z ochotą idzie do szkoły
- czuje się pełnoprawnym  członkiem społeczności szkolnej
- pomaga finansowo i czynnie  w zorganizowaniu i  przeprowadzeniu akcji pomocy innym.

MDK,KSM, MOPS, CARITAS, SU, SRK

 

- prezentowanie na forum szkoły osiągnięć innych
- tworzenie obyczajowości i tradycji wewnątrzszkolnej łączącej społeczność uczniowską
- uczymy tolerancji wobec  „inności”

- prezentujemy osiągnięcia uczniów poszczególnych klas na półrocze i koniec roku    ( zestawienia osiągnięć, zapisy uczniowski, apele).
- organizujemy imprezy integrujące społeczność uczniowską
- uczestniczymy w imprezach i uroczystościach szkolnych wg kalendarza imprez
- organizujemy pogadanki i tworzymy sytuacje sprzyjające pozytywnym kontaktom

- cały rok


-listop. styczeń czerwiec
- cały rok

- cały rok

- uczestniczą rodzice w

  prezentacjach  osiągnięć

  uczniów

- integracja wszystkich uczniów

 

 

 

 

 

 

 

 d) w społeczeństwie

 

 - mieszkamy w pięknym  mieście
- poznajemy władze lokalne i ludzi będących  autorytetami lokalnym
- mieszkamy w pięknym kraju
- poznajemy symbole narodowe
- utrwalamy  nasze miejsce w kulturze europejskiej oraz regionalnej

 - przygotowujemy się do obchodów rocznicy nadania sztandaru i imienia naszej szkole
- promujemy i godnie reprezentujemy postać patrona na forum społeczności szkolnej
- zbieramy i gromadzimy materiały o patronie naszej szkoły
- uczestniczymy w wycieczkach po najbliższym terenie i regionie
- organizujemy spotkania
- oglądamy filmy propagujące piękno ojczyzny
- uczestniczymy w wycieczkach po całym kraju.
- uczymy hymnu państwowego
- uczymy hymnu szkoły
- uczymy wiersza „Kto ty jesteś?”
- zapoznajemy z historią  naszego kraju
- wykonujemy flagę państwową
- oglądamy filmy o członkach Unii Europejskiej oraz o naszym kraju
- poznajemy członków UE

 

 - październik

- cały rok

- cały rok

- cały rok

- cały rok
- cały rok
- czerwiec
- październik
- październik
- październik
- cały rok

- cały rok

- zna patrona naszej szkoły
- uczestniczy w uroczystości rocznicowej nadania  sztandaru i imienia naszej szkole
- kocha swoje miasto
- zna największe zabytki w mieście i miejsca pamięci narodowej
- zna władze lokalne i autorytety
- zna największe zabytki kultury narodowej
- umie zaśpiewać hymn narodowy
- umie zaśpiewać hymn szkoły
- umie zarecytować wiersz ”Kto   Ty Jesteś?”
- zna legendy o powstaniu naszego kraju
-zna historie naszego kraju,
- zna historię swojego regionu,
- dba o miejsca pamięci narodowej
- potrafi rozpoznać barwy narodowe
- umie wymienić członków UE.
-  uczeń posiada więcej informacji o naszym patronie

Wychowawcy

Biblioteka

Nauczyciele klas III

M. Stoltmann

Z.Markut

 

 

             

 

 

 

Uczestnictwo w kulturze

- kultywujemy tradycje narodowe, religijne, rodzinne
- kształtujemy umiejętność odczytywania różno-rodnych tekstów kultury: obrazów, przekazów multimedialnych, tekstów obecnych w życiu codziennym i ich trafnej interpretacji, poruszania się w obszarach kultury symbolicznej
- zapoznajemy się z kulturą duchową najbliższego regionu, narodu
- zapoznajemy sięz dorobkiem kulturowym  narodu
- odnajdujemy swoje miejsce w świecie oraz określamy swoje relacje do tradycji i współczesności.

- prezentujemy dorobek kulturowy ( m.in. Kaszub)
- zwiedzamy wystawy organizowane na terenie szkoły, miasta i w czasie wycieczek
- odwiedzamy twórców ludowych
- czytamy różnorodne teksty kultury i je interpretujemy
- uczestniczymy w lekcjach bibliotecznych i konkursach przygotowanych przez  bibliotekę i przez innych
- uczestniczymy w zespołach i kółkach na terenie szkoły  i miasta

- cały rok
- cały rok

- cały rok
- cały rok
- cały rok


- cały rok

- umie rozpoznać to co powstało na Kaszubach
- umie przeczytać i zinterpretować przeczytany tekst

Wychowawcy Nauczyciele
wszystkich
przedmiotów
Biblioteka
MDK

 

 

 

 

 

 

Rozwój zdrowotny, higiena i bezpieczeństwo




Wykorzystujemy zapisy z monitoringu

- kształtujemy postawy zgodne z zasadami kultury zachowania i dobrych obyczajów.



- Zapewnienie większego bezpieczeństwa uczniów i mienia szkolnego

- realizujemy program profilaktyki oraz wychowanie komunikacyjnego oraz zasady savoir vivreu

- rozwijamy samodyscyplinę dotyczącą właściwego i kulturalnego zachowania w miejscu publicznym jakim jest szkoła

- uświadamiamy uczniów, że zarejestrowane sytuacje mogą być wykorzystane do udowodnienia właściwego zachowania ucznia

- cały rok

 

- cały rok

 
- cały rok

- potrafi zadbać o swoje bezpieczeństwo,
- wie jak zachować się w miejscach publicznych, w domu, przy stole,
- dba o higienę osobistą, ubiór i zdrowie.

- uczeń ma poczucie bezpieczeństwa, komfort pracy i nauki

Wychowawcy
Nauczyciele przedmiotów
Higienistka szkolna
Nauczyciel techniki


Wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły


 

www.gale.com.pl ©2008