NAZWA SZKOŁY
§ 1
1. Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Brusach, zwana dalej „szkołą” jest szkołą publiczną dla dzieci i młodzieży z obwodu
szkoły określonego w odrębnych przepisach.
2. Ustalona nazwa jest używana przez szkołę w pełnym brzmieniu.
3. Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Brusach mieści się w Brusach przy ul. Ogrodowej 2.
4. Szkoła posiada sztandar.
INNE INFORMACJE O SZKOLE.
§ 2
1. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Brusy.
2. Szkoła jest sześcioletnią szkołą podstawową, w której w ostatnim roku nauki przeprowadza się sprawdzian.
3. Organem obsługującym szkołę w zakresie ekonomiczno - administracyjnym jest Gminny Zarząd Oświaty w Brusach.
4. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
5. Statut szkoły opracowuje rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego funkcjonujących w szkole:
a. Statut uchwala rada pedagogiczna większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków rady.
b. Zmiany w statucie dokonywane są w trybie § 2 pkt 4a.
c. W razie konieczności tekst jednolity ogłasza dyrektor szkoły.
6. Szkoła realizuje program wychowawczy i program profilaktyki, które są uchwalane przez radę pedagogiczną, po zasięgnięciu
opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
7. Zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów są określone w uchwalanym przez radę pedagogiczną wewnątrzszkolnym
systemie oceniania.
8. Szkoła prowadzi również oddziały dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym.
9. W szkole zapewnia się uczniom opiekę lekarską i stomatologiczną oraz zajęcia logopedyczne
i pomoc pedagogiczną.
10. Szkoła współpracuje z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną w Chojnicach
11. Szkoła umożliwia uczniom korzystanie z posiłku i ciepłego napoju.
12. Szkoła dla uczniów dowożonych zapewnia opiekę w świetlicy.
13. Szkoła współpracuje z Gminnym Zarządem Oświaty zakresie Brusach w zakresie dowozu i odwozu uczniów
zamiejscowych.
14. Szkoła współpracuje z organizacjami pozarządowymi w celu pozyskania środków finansowych na poprawę bazy
dydaktycznej oraz na organizację zajęć pozalekcyjnych.
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 3
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7.09.1991r o systemie oświaty ( jednolity tekst z 1996 roku Dz. U.
Nr 67 z 21.06.1996r. poz. 329 z późniejszymi zmianami) i przepisach wydanych na jej podstawie oraz ujęte w programach
wychowawczym i profilaktyki, a w szczególności:
1. Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły.
2. Umożliwia absolwentom kontynuowanie kształcenia w trzyletnim gimnazjum.
3. Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonychw ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów.
4. Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły.
§ 4
Zadania szkoły, o których mowa w par. 3, realizuje się poprzez:
1. Umożliwienie uczniom podtrzymywania tożsamości narodowej, etnicznej poprzez organizacje zajęć języka kaszubskiego
oraz tożsamości religijnej.
2. Udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
3. Organizowanie opieki nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkołyoraz zakwalifikowanymi do okresowego
nauczania indywidualnego w domu.
4. Rozwijanie zainteresowań uczniów, realizowanie innowacyjnych programów nauczania oraz indywidualnego toku nauki.
5. Realizację zadań wychowawczych określonych w programie wychowawczym szkoły i programie profilaktyki.
6. Organizowanie zajęć nadobowiązkowych, pozalekcyjnych, gimnastyki korekcyjnej i zespołów wyrównawczych.
7. Współpracę z Młodzieżowym Domem Kultury w Brusach.
§ 5
1. Szkoła realizuje zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku i potrzeb środowiska uczniów z uwzględnieniem obowiązujących
przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w oparciu o procedury postępowania zapewniające bezpieczeństwo w czasie
zajęć organizowanych przez szkołę.
2. Otacza szczególną opieką uczniów z zaburzeniami rozwojowymi oraz uszkodzeniami narządów słuchu, ruchu i wzroku.
3. Udziela w miarę możliwości stałej bądź doraźnej pomocy materialnej z różnych źródeł uczniom, którzy z powodu warunków
rodzinnych lub losowych takiej pomocy potrzebują.
4. Szkoła pozyskuje środki na częściowe lub całkowite sfinansowanie obiadów i herbaty dla uczniów, których rodzice znajdują
się w trudnej sytuacji materialnej.
5. Szkoła dostosowuje organizację zajęć lekcyjnych do możliwości dojazdu uczniów i higienypracy umysłowej.
6. Sprawowanie opieki nad uczniami przez nauczycieli podczas przerw przed i między- lekcyjnych zgodnie z regulaminem
dyżurów nauczycielskich.
7. Szkoła dla uczniów, którzy musza dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracyrodziców lub dojazd do szkoły
organizuje zajęcia świetlicowe. Uczniowie dojeżdżający mają obowiązek przebywania w oczekiwaniu na lekcje lub autobus w
świetlicy szkolnej. Szkoła organizuje również doraźne zajęcia świetlicowe dla uczniów w czasie nieobecności nauczycieli
przedmiotu.
8. Szkoła realizuje opiekę poprzez wychowawców w czasie wycieczek , biwaków i innych zajęć poza terenem szkoły zgodnie z
obowiązującymi przepisami w zakresie bezpieczeństwa.
9. Szkoła w zależności od posiadanych środków finansowych organizuje zajęcia pozalekcyjne o charakterze dydaktycznym,
wychowawczym i opiekuńczym.
10. Szkoła stwarza uczniom warunki do korzystania z opieki medycznej i stomatologicznej.
§ 6
1. Dyrektor Szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale,
zwanemu dalej „ wychowawcą”.
2. Przydziału wychowawstw dokonuje się na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, poprzedzającej każdy rok szkolny.
3. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca winien prowadzić swój oddział:
- w klasach młodszych 1 - 3
- w klasach starszych 4 - 6
4. Zmiana wychowawcy może nastąpić na wniosek większości uczniów i rodziców uczniów tej klasy na zebraniu ogólnym
po obiektywnym rozpatrzeniu przez dyrektora szkoły.
5. Dyrektor szkoły powołuje zespół kryzysowy.
ORGANY SZKOŁY
§ 7
1. Organami szkoły są:
1) Dyrektor Szkoły.
2) Rada Pedagogiczna
3) Rada Rodziców
4) Samorząd Uczniowski
2. Każdy z organów szkoły posiada możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji
określonych w „ Ustawie o systemie oświaty” / Art.39 - 43, 53 - 55/ oraz własnymi regulaminami :
-„ Regulamin Rady Pedagogicznej”,
- „Regulamin Rady Rodziców”,
-„ Regulamin Samorządu Uczniowskiego”.
3. Poszczególne organy szkoły zobowiązane są do wymiany informacji o podjętych i planowanych działaniach lub decyzjach -
szczególnie o uchwałach, wnioskach i decyzjach dotyczących spraw związanych z planem nauczania, wychowania i
opieki oraz wewnętrzne organizacji szkoły.
4. Ewentualne spory między organami szkoły rozwiązuje komisja rozjemcza powołana przez dyrektora szkoły.
5. Zadaniem komisji rozjemczej jest zbadanie sytuacji konfliktowej i wydanie uzasadnionego orzeczenia mającego na celu
rozwiązanie lub załagodzenie sytuacji konfliktowej. Orzeczenie komisji nie może być sprzeczne ze statutem szkoły i powinno
być zobowiązujące dla stron konfliktu.
6. W skład komisji wchodzi po trzech przedstawicieli wybranych w tajnym głosowaniu przez te organy.
7. Kadencja komisji nie może być krótsza niż dwa lata.
8. Przewodniczącym komisji jest dyrektor szkoły.
9. Członek komisji rozjemczej, który jest stroną w konflikcie nie może brać udziału w jej pracach, a w tajnym głosowaniu
uzupełnia się jej skład.
§ 8
1. Kandydata na dyrektora szkoły wyłania się w drodze konkursu. Kandydatowi, który zwyciężył w konkursie funkcję tę
powierza Burmistrz Brus. ( art. 36a ust.1, „ Ustawy o systemie oświaty” ).
2. Uprawnienia i zadania dyrektora szkoły określa Art. 39 „ Ustawy o systemie oświaty” a szczególnie do obowiązków
należy :
1) opracowanie dokumentów programowo - organizacyjnych szkoły ( roczny plan pracy szkoły, program wychowawczy, arkusz
organizacyjny szkoły, tygodniowy plan lekcji i zajęć).
2) opracowanie zakresów obowiązków nauczycieli i pracowników administracji i obsługi.
3) dobór kadry pedagogicznej oraz zatrudnianie jej,
4) dobór pracowników niepedagogicznych i ich zatrudnianie,
5) opracowanie regulaminu premiowania nauczycieli,
6) kierowanie całokształtem działania szkoły, a w szczególności:
a) sprawowanie kontroli spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły,
b) sprawowanie opieki nad dziećmi oraz stworzenie warunków do harmonijnego ich rozwoju, współdziałanie z
samorządem uczniowskim,
c) zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy i nauki,
d) pełnienie nadzoru pedagogicznego nad działalnością nauczycieli i wychowawców, organizowanie doskonalenia
zawodowego kadry pedagogicznej oraz ocenianie tej kadry,
e) organizowanie współdziałania z radą rodziców i zapewnienie jej realnego wpływu na działalność szkoły,
f) dbałość o powierzone mienie szkoły, ścisłe realizowanie zadań
wynikających z przepisów o ochronie
przeciwpożarowej,
g) realizowanie uchwał rady pedagogicznej, zgodnie z jej kompetencjami stanowiącymi
h) wykonywanie obowiązków powierzonych przez organ prowadzący szkołę i organ nadzoru pedagogicznego,
i) podejmowanie działań, które z racji obowiązujących przepisów mogą być załatwiane wyłącznie przez dyrektora szkoły,
między innymi sprawy obrony cywilnej, szkolenie pracowników w zakresie BHP i p. poż.,
3. Uprawnienia i odpowiedzialność dyrektora:
1) Dyrektor szkoły ma prawo do:
a) wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom szkoły,
b) zatrudniania i zwalniania pracowników szkoły,
c) premiowania i nagradzania pracowników zgodnie z „ Regulaminem premiowania i nagradzania”, typowania do nagród
oraz odznaczeń i innych wyróżnień, a także udzielania kar porządkowych zgodnie z Kodeksem Pracy, Kartą Nauczyciela,
Regulaminem pracy szkoły”.
d) decydowania o wewnętrznej organizacji pracy szkoły i jej funkcjonowania bieżącego,
e) prawidłowego wykorzystania środków określonych w planie finansowym szkoły,
f) reprezentowania szkoły na zewnątrz i podpisywania dokumentów i korespondencji.
2) Dyrektor szkoły odpowiada przed organem prowadzącym szkołę i organem sprawującym nadzór pedagogiczny zgodnie
z przepisami wynikającymi z „Ustawy o Systemie Oświaty” w szczególności :
a) poziom uzyskiwanych przez szkołę wyników nauczania i wychowania oraz za opiekę nad dziećmi,
b) zgodność funkcjonowania szkoły z przepisami prawa oświatowego i niniejszego statutu,
c) bezpieczeństwo osób znajdujących się w obiektach szkoły i podczas zajęć
organizowanych przez szkołę oraz stan sanitarny i stan ochrony przeciwpożarowej obiektów szkolnych,
d) celowe wykorzystanie środków zapewnionych na działalność szkoły,
e) zgodne z przepisami prowadzenie dokumentacji pracowniczej i uczniowskiej, za bezpieczeństwo pieczęci i druków
ścisłego zarachowania.
§ 9
1. Zespół kierowniczy jest ciałem konsultacyjno - doradczym oraz opiniodawczym szkoły.
2. Zespół kierowniczy tworzą : dyrektor, wicedyrektor, opiekun Samorządu Szkolnego przedstawiciele wytypowani przez Radę
Pedagogiczną oraz przedstawiciele związków zawodowych.
3. Zadaniem zespołu kierowniczego jest planowanie pracy szkoły, opiniowanie i rozwiązywanie bieżących zadań i problemów
oraz analiza pracy szkoły .
4. Przewodniczącym zespołu kierowniczego jest dyrektor szkoły.
5. Dyrektor zależnie od potrzeb i planu pracy zwołuje posiedzenie zespołu. Posiedzenia mogą być zwołane również na wniosek
jednego z członków zespołu - jeżeli dyrektor uzna to za konieczne.
6. Dyrektor według własnego uznania lub na wniosek członków zespołu, może zaprosić na posiedzenie osoby, które z racji
kompetencji lub pełnionych funkcji mogą pomóc w rozwiązywaniu omawianych problemów.
7. Posiedzenia zespołu są protokołowane.
8. W szkole działa komisja do spraw pomocy materialnej zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 1993r.
( Dz.U.Nr 74 z 1993r. poz. 350 z późniejszymi zmianami).
9. W skład komisji wchodzą : dyrekcja szkoły, przedstawiciele rady pedagogicznej, samorządu uczniowskiego i rady rodziców.
10. Posiedzenia komisji są protokołowane.
§ 10
1. Zespół kryzysowy jest ciałem doradczo – wykonawczym.
2. Zespół kryzysowy tworzą: dyrektor, wicedyrektor, nauczyciel-katecheta, nauczyciel w-fista oraz pedagog.
3. Zadaniem zespołu kryzysowego jest planowanie działań dotyczących bezpieczeństwa uczniów w oparciu o procedury.
4. Przewodniczącym zespołu kryzysowego jest dyrektor szkoły.
5. Dyrektor zależnie od zaistniałych sytuacji zwołuje posiedzenie zespołu.
6. Posiedzenia zespołu kryzysowego są protokołowane.
§ 11
1. Na podstawie art. 40 - 43 „ Ustawy o systemie oświaty” z dnia 7.09.1991r. w szkole działa rada pedagogiczna ( zwana dalej
radą ) jako kolegialny organ szkoły.
2. Radę pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w
Szkole Podstawowej w Brusach.
3. Przewodniczącym rady jest dyrektor szkoły.
4. Rada pedagogiczna, zgodnie z art. 52.2 „ Ustawy o systemie oświaty” z dnia 7.09.1991r. wykonuje dodatkowo zadania
zastrzeżone w „Ustawie” dla rady szkoły.
5. Rada pedagogiczna realizuje swoje ustawowe i statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki zgodnie z
„Regulaminem Rady Pedagogicznej”
§ 12
1. Na podstawie art. 53 - 54 „Ustawy o systemie oświaty” z dnia 7.09.1991r. w szkole działa rada rodziców stanowiąca
„reprezentację rodziców uczniów.
2. Zasady tworzenia, działania i kompetencji rady rodziców określa „Regulamin Rady „Rodziców”
§ 13
1. Na podstawie art. 55 „Ustawy o systemie oświaty” z dnia 7.09.1991r. w szkole działa samorząd uczniowski ( zwany dalej
„samorządem” ), który tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
2. Zasady wybierania, działania i praw samorządu określa „Regulamin Samorządu Uczniowskiego”.
§ 14
Dyrektor szkoły powołuje na stanowiska kierownicze:
1. Na podstawie art. 37 „Ustawy o systemie o światy” z dnia 7.09.1991r. ( jednolity tekst z 1996r. Dz. Nr 67 z 21.06.1996
poz.329 z późniejszymi zmianami) w szkole zostało utworzone stanowisko wicedyrektora.
2. Na podstawie odrębnych przepisów w szkole zostało utworzone stanowisko kierownika stołówki.
3. Zakres obowiązków i przydział czynności wicedyrektora:
1. Zadania wicedyrektora:
a) przejmuje na siebie część zadań dyrektora szkoły oraz pełni funkcję zastępcy dyrektora w przypadku jej nieobecności
w placówce,
b) przygotowuje projekty następujących dokumentów programowo-organizacyjnych szkoły:
- programu wychowawczego szkoły
- rocznego planu pracy szkoły
- tygodniowego rozkładu zajęć szkolnych, biblioteki, pedagoga, logopedy i świetlicy,
- kalendarza szkolnego,
- planu dyżurów międzylekcyjnych w szkole oraz kontroluje ich realizację.
c) nadzoruje pełnienie obowiązków dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli klas I-III, zespołów
edukacyjno-terapeutycznych, j. polskiego, j. niemieckiego, j. kaszubskiego, biblioteki, świetlicy, historii, religii,
d) organizuje i koordynuje bieżący tok działalności pedagogicznej wychowawców klas wymienionych w pkt 1c,
e) organizuje i koordynuje działalność zespołów wychowawczych i przedmiotowych w szkole,
f) utrzymuje kontakty z ramienia dyrekcji szkoły z rodzicami uczniów, a także przyjmuje tych rodziców i rozwiązuje ich
problemy, postulaty i skargi,
g) współpracuje z ramienia dyrekcji szkoły z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
h) prowadzi czynności związane z zakresem pedagogicznym nauczycieli przedmiotów wymienionych w pkt. 1c,
i) organizuje i koordynuje działania w zakresie pozyskania podręczników i ćwiczeń dla uczniów z zespołów
edukacyjno-terapeutycznych,
j) koordynuje obliczenia godzin ponadwymiarowych i zastępstw doraźnych,
k) ustala zastępstwa doraźne za nieobecnych nauczycieli,
l) ustala zastępstwa dyżurów międzylekcyjnych za nieobecnych nauczycieli,
ł) nadzoruje działania z zakresu profilaktyki i niedostosowania społecznego uczniów oraz ich resocjalizację,
m) przeprowadza systematyczną kontrolę dzienników lekcyjnych w klasach I-VI
i zespołach edukacyjno - terapeutycznych,
n) organizuje i kieruje pracami społeczno-użytecznymi na rzecz szkoły i środowiska,
o) odpowiada za przygotowanie i organizowanie imprez i uroczystości wynikających z planu pracy szkoły,
p) hospituje zajęcia dydaktyczne wśród nauczycieli przedmiotów wymienionych w pkt. 1c,
q) bada i analizuje wyniki nauczania w kl. I-VI,
r) nadzoruje organizację zawodów, konkursów, olimpiad szkolnych i pozaszkolnych,
s) inspiruje i koordynuje wdrażanie nowatorskich rozwiązań pedagogicznych,
t) wykonuje inne polecenia dyrektora wynikające z potrzeb organizacyjnych szkoły,
2. Uprawnienia wicedyrektora:
a) jest bezpośrednim przełożonym służbowym - z upoważnienia dyrektora szkoły:
- wszystkich nauczycieli szkoły,
b) jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły podczas pełnienia bieżącego
nadzoru nad szkołą, ma więc prawo do przydzielania zadań służbowych i wydawania poleceń,
c) decyduje w bieżących sprawach procesu pedagogicznego klas I-VI, zespołu edukacyjno-terapeutycznego oraz
wychowawczo-opiekuńczego w całej szkole,
d) ma prawo pełniąc nadzór pedagogiczny do formułowania projektu oceny pracy podległych bezpośrednio nauczycieli,
e) ma prawo wnioskowania do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar porządkowych tych nauczycieli, których
jest bezpośrednim przełożonym,
f) ma prawo używania pieczątki osobowej z tytułem: Wicedyrektor szkoły oraz podpisywania pism, których treść jest
zgodna z zakresem jego zadań i kompetencji.
3. Wicedyrektor szkoły odpowiada:
a) służbowo przed dyrektorem szkoły, radą pedagogiczną i organem prowadzącym, nadzór pedagogiczny za sprawność
organizacyjną i poziom wyników dydaktyczno - wychowawczych kl. I-VI, biblioteki, świetlicy, zespołu
edukacyjno - terapeutycznego,
b) za poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
c) za poziom nadzoru pedagogicznego i stan doskonalenia zawodowego nauczycieli,
d) za bezpieczeństwo osób i wyposażenia materialnego szkoły podczas pełnienia przez siebie funkcji zastępcy
dyrektora podczas bieżącego nadzoru nad szkołą.
4. Zadania, uprawnienia i odpowiedzialność kierownika stołówki.
Pracą kuchni i stołówki kieruje kierownik stołówki.
1. Zadania kierownika stołówki:
a) kieruje zespołem pracowników stołówki,
b) określa zadania i odpowiedzialność tych pracowników w formie zakresów czynności, a także stwarza
im odpowiednie warunki pracy oraz warunki BHP.
2. Kierownik stołówki zapewnia wykonanie następujących zadań:
a) dobrą organizację i sprawną działalność stołówki,
b) prawidłowe dożywianie uczniów (obiady, herbata) ze szczególnym uwzględnieniem jakości i czystości
sporządzanych posiłków,
c) prawidłowe prowadzenie dokumentacji finansowej i materiałowej,
d) utrzymanie sprawności urządzeń,
e) wykonanie innych prac zleconych przez dyrektora szkoły.
3. Uprawnienia i odpowiedzialność kierownika:
a) jest bezpośrednim przełożonym służbowym pracowników stołówki,
b) ocenia pracę swych podwładnych, występuje o zmianę stosunku pracy,
c) decyduje o harmonogramie pracy i urlopów podwładnych,
d) odpowiada przed dyrektorem szkoły za dyscyplinę, poziom i atmosferę pracy.
§ 15
Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci poprzez:
1. Zaznajamianie rodziców z:
a) zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno - wychowawczymi i opiekuńczymi
- szkoły - dyrektor na zebraniach ogólnych
- klasy - wychowawcy klas
b) przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów.
2. Rodzice mają prawo do :
a) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce.
b) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
c) wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny i organowi prowadzącemu opinii na temat
pracy szkoły.
3. W celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze i postępów w nauce a organizuje spotkania z rodzicami co
najmniej 3 razy w roku.
4. Rodzice są zobowiązani do zapoznania się z wewnątrzszkolnym systemem oceniania, programem wychowawczym i
programem profilaktyki szkoły.
ORGANIZACJA SZKOŁY
§ 16
Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich
określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 17
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowywania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły
opracowany przez dyrektora, do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza organ prowadzący
szkołę.
2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk
kierowniczych, ogólną liczbę zajęć edukacyjnych, finansowanych ze środków przydzielonych przez
organ prowadzący szkołę.
3. W miarę posiadania środków własnych szkoła może przeznaczyć je na opłacenie zajęć nie ujętych w arkuszu organizacyjnym
szkoły.
§ 18
1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku
szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnie z odpowiednim
ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonym do użytku
szkolnego.
2. Liczba uczniów w oddziale nie powinna przekroczyć 32.
§ 19
1. Odział można dzielić na grupy na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia
ćwiczeń laboratoryjnych i innych , na zajęciach z języków obcych oraz informatyki.
2. Podział na grupy jest obowiązkowy podczas ćwiczeń laboratoryjnych w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów oraz na
zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów.
3. W oddziałach liczących mniej niż 24 uczniów można dokonywać podziału oddziału na grupy po zapewnieniu środków
finansowych przez organ prowadzący szkołę.
4. Zajęcia wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących nie mniej niż 12 i nie więcej niż 26 uczniów.
§ 20
1. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład
zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad
ochrony zdrowia i higieny pracy.
2. Tygodniowy rozkład zajęć klas I - III szkoły podstawowej określa ogólny podział czasu pracy obliczony na podstawie
ramowego planu nauczania. Szczegółowy rozkład dziennych zajęć ustala dyrektor szkoły uwzględniając opinię nauczycieli
wychowawców tych klas.
§ 21
1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno - wychowawcze prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym .
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
3. Godzina pracy pracowników biblioteki i świetlicy szkolnej, logopedy, pedagoga i trwa 60 minut.
§ 22
1. Niektóre zajęcia obowiązkowe, jak i wychowanie fizyczne, techniczne, wycieczki przedmiotowe, zajęcia terenowe mogą być
prowadzone poza systemem klasowo - lekcyjnym w grupach oddziałowych , międzyoddziałowych, międzyklasowych.
2. Zajęcia nadobowiązkowe i pozalekcyjne mogą być również prowadzone poza systemem klasowo - lekcyjnym.
3. Zajęcia o których mowa w ust. 2 są organizowane w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych.
4. Liczbę uczestników kół, zespołów oraz innych zajęć nadobowiązkowych i pozalekcyjnych finansowanych z
budżetu szkoły określają odrębne przepisy.
5. Szkoła może organizować również zajęcia nadobowiązkowe ze środków pozabudżetowych( np. opłat rodziców, opłat za
wynajem pomieszczeń szkolnych, darowizn ).
6. W klasie VI jest przeprowadzany sprawdzian poziomu opanowania umiejętności, ustalonych w standardach wymagań
będących podstawą przeprowadzenia sprawdzianu, określonych w odrębnych przepisach.
Sprawdzian przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej. Uczeń,
który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu, albo przerwał sprawdzian przystępuje do
sprawdzianu w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji centralnej, nie później niż do 20 sierpnia danego
roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.
Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu w terminie do 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę oraz przystępuje
do sprawdzianu w następnym roku z zastrzeżeniem punktu następnego.
7. W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu w terminie do 20
sierpnia danego roku, dyrektor okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły może zwolnić ucznia z obowiązku
przystąpienia do sprawdzianu. Dyrektor szkoły składa wniosek w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.
8. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie przystępują do sprawdzianu.
9. Wynik sprawdzianu nie wpływa na ukończenie szkoły.
§ 23
Szkoła przyjmuje słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołę wyższą.
§ 24
1. Szkoła zapewnia uczniom możliwość i higieniczne warunki spożycia obiadu w stołówce.
2. Sezonowo szkoła zapewnia gorący napój zgodnie z zapotrzebowaniem.
3. Odpłatność za korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej lub napoju ustala dyrektor szkoły, w porozumieniu
z radą rodziców i kierownikiem stołówki .
4. Szkoła podejmuje działania w celu pozyskania środków na częściowe lub całkowite
zwolnienie z opłat uczniów którzy potrzebują szczególnej opieki w zakresie żywienia.
§ 25
1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań
dydaktyczno - wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej
wśród rodziców oraz wiedzy o regionie.
2. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie i ich rodzice, nauczyciele oraz inni pracownicy szkoły.
3. Pomieszczenia biblioteki szkolnej umożliwiają:
a) gromadzenie i opracowywanie zbiorów,
b) korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza bibliotekę,
c) prowadzenie przysposobienia czytelniczo - informacyjnego uczniów w oddziałach,
d) prowadzenie różnych form pracy pedagogicznej z czytelnikami,
e) biblioteka pracuje w godzinach umożliwiających dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych w szkole.
4. Organizacja biblioteki szkolnej :
a) biblioteka działa w oparciu o roczny plan pracy zatwierdzony przez dyrektora szkoły, w którym są uwzględnione
cele i formy pracy pedagogicznej z czytelnikami, harmonogram zajęć z przysposobienia czytelniczo - informacyjnego
oraz rodzaje i terminarz imprez czytelniczych,
b) godziny pracy biblioteki ustala dyrektor szkoły uwzględniając możliwość dostępu do jej zbiorów przed lekcjami,
w czasie przerw międzylekcyjnych, podczas zajęć lekcyjnych oraz po ich zakończeniu,
c) ze zbioró w podręcznych w czytelni uczeń może korzystać w czasie godzin pracy biblioteki,
d) lekcje z przysposobienia czytelniczo - informacyjnego odbywają się według ustalonego harmonogramu w ciągu całego
roku szkolnego,
e) nauczyciel - bibliotekarz przedstawia radzie pedagogicznej sprawozdanie z działalności i analizę czytelnictwa za każdy
okres.
5. Do podstawowych zadań nauczyciela - bibliotekarza należy :
a) prowadzenie różnych form pracy pedagogicznej z czytelnikami,
b) udzielanie informacji bibliograficznych i bibliotecznych, szczególnie uczniom przygotowującym się do olimpiad i
konkursów,
c) rozwijanie zainteresowań uczniów literaturą popularnonaukową,
d) prowadzenie różnych form wizualnej propagandy książki i informacji,
e) praca z aktywem bibliotecznym,
f) gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie zbiorów,
g) organizowanie warsztatu informacyjnego ( katalog alfabetyczny, rzeczowy, obrazkowy, zbiorów audiowizualnych,
kartoteka tekstowa i zagadnieniowa ),
h) rozwijanie zainteresowań uczniów dotyczących kultury i tradycji narodowej i regionalnej,
i) opracowywanie miesięcznych wykazów czytelnictwa i analiza czytelnictwa za każdy okres.
§ 26
1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców lub dojazd do szkoły, szkoła
organizuje zajęcia w świetlicy.
2. Szkoła organizuje również doraźne zajęcia świetlicowe dla uczniów w czasie nieobecności nauczycieli przedmiotu.
3. Świetlica prowadzi pozalekcyjne formy wychowawczo - opiekuńczej działalności dostosowane do potrzeb i zainteresowań
dzieci oraz możliwości szkoły.
4. Świetlica prowadzi zajęcia w grupach wychowawczych. Grupa wychowawcza w świetlicy liczy w zasadzie do 25 uczniów.
5. Nauczyciele - wychowawcy świetlicy przedstawiają sprawozdanie z działalności świetlicy za każdy okres.
6. Działalność świetlicy umożliwia :
a) wyrabianie kulturalnego współżycia w zespole świetlicowym,
b) kształtowanie uczuć patriotycznych i obywatelskich,
c) wyrabianie szacunku dla ludzi pracy, nawyku gospodarności i poszanowania mienia,
d) rozwijanie zainteresowań tradycją i sztuką ludową z uwzględnieniem własnego regionu,
e) rozwijanie wrażliwości estetycznej i zdolności twórczych,
f) wdrażanie wychowanków do systematycznej i samodzielnej pracy.
7. Organizacja świetlicy szkolnej :
a) organizacja zajęć świetlicy opiera się o roczny plan pracy zatwierdzony przez dyrektora szkoły,
b) godziny pracy świetlicy ustala dyrektor szkoły uwzględniając potrzeby wychowanków,
c) zajęcia w świetlicy odbywają się według ustalonego harmonogramu zapewniającego prawidłowy rozwój wychowanków.
§ 27
Do realizacji celów statutowych szkoła posiada odpowiednie pomieszczenia zgodnie z Ustawą „ O systemie Oświaty” z dnia 7.09.1991r. ( jednolity tekst z 1996r. Dz.U.Nr 67 z dnia 21.06.1996r. poz.329 z późniejszymi zmianami) :
- izby lekcyjne
- pracownia komputerowa
- gabinety przedmiotowe
- pracownia zajęć technicznych
- biblioteka
- kącik czytelniczy
- świetlica szkolna
- gabinet pedagoga
- gabinet do ćwiczeń logopedycznych
- gabinet lekarski
- gabinet stomatologiczny
- archiwum
- sanitariaty
- szatnie
- kuchnia i stołówka
- kompleks sportowo - rekreacyjny.
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§ 28
1. W szkole zatrudnia się nauczycieli, logopedę i pedagoga oraz pracowników administracyjnych i obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1 określają odrębne przepisy.
3. Zakresy obowiązków i przydział czynności dla pracowników administracyjnych i obsługi są określane indywidualnie
§ 29
1. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem
uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia.
2. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy
oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów .
3. Nauczyciel w szczególności jest zobowiązany do:
a) odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
b) postępowanie zgodnie z opracowanymi procedurami w poszczególnych przypadkach zagrożeń związanych z życiem,
zdrowiem i bezpieczeństwem ucznia.
c) prowadzenia działań związanych z prawidłowym przebiegiem procesu dydaktycznego,
d) dbałości o pomoce dydaktyczno-wychowawcze i sprzęt szkolny,
e) wspierania rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań,
f) bezstronności i obiektywizmu w ocenie uczniów oraz sprawiedliwego traktowania, wszystkich uczniów, zgodnie z
wewnątrzszkolnym systemem oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
g) udzielania pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów,
h) doskonalenia umiejętności dydaktycznych i podnoszenia wiedzy merytorycznej,
i) prawidłowego prowadzenia dokumentacji przedmiotu,
4. Nauczyciel odpowiada służbowo przed władzami szkoły, ewentualnie cywilnie lub karnie za :
- tragiczne skutki wynikłe z braku swego nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych oraz
w czasie dyżurów mu przydzielonych,
- nieprzestrzeganie procedury postępowania po zaistnieniu wypadku uczniowskiego lub na wypadek pożaru,
- zniszczenie lub stratę elementów majątku i wyposażenia szkoły, a wynikające z nieporządku, braku nadzoru
i
zabezpieczenia.
5. Nauczycielowi rozpoczynającemu pracę rada pedagogiczna przydziela opiekuna.
Nauczyciel rozpoczynający pracę jest zobowiązany przygotowywać się na piśmie do zajęć na stanowisku stażysty .
§ 30
1. Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych tworzą zespół przedmiotowy.
2. Pracą zespołu przedmiotowego kieruje powołany przez dyrektora szkoły przewodniczący zespołu.
3. Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:
a) zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie
treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także ustalanie i ewaluacja szkolnego zestawu programów,
b) wspólne opracowanie szczegółowych zasad wewnątrzszkolnego systemu oceniania uczniów oraz sposobów badania
wyników nauczania,
c) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego,
d) współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,
e) opracowanie sposobów realizacji ścieżek edukacyjnych.
§ 31
1. Wychowawca sprawuje opiekę wychowawczo-opiekuńczą mając na uwadze :
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie
i społeczeństwie,
2) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
3) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi
członkami społeczności szkolnej.
2. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 :
1) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
2) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
a) różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
b) ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach z wychowawcą,
3) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie (oddziale) uzgadniając z nimi i koordynując ich działania
wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka
( dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),
4) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
a) poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
b) współdziałania z rodzicami tzn. okazywanie im pomocy w ich działaniach wykonawczych wobec dzieci i otrzymywania
od nich pomocy w swoich działaniach,
c) włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły, organizowanie zebrań ogólnych rodziców oraz
spotkań wychowawców z rodzicami,
d) systematycznego informowania rodziców o wynikach dydaktyczno-wychowawczych uczniów na klasowych zebraniach
rodziców, w czasie osobistych kontaktów i w dzienniczkach uczniowskich,
5) współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu
potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów,
6) proponuje a następnie ustala ocenę z zachowania przy współudziale zespołu klasowego po konsultacji z innymi
nauczycielami i pracownikami szkoły.
3. Wychowawca klasy oraz nauczyciele poszczególnych przedmiotów na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady
pedagogicznej informują ucznia o przewidywanych dla niego stopniach okresowych ( rocznych).
4. O przewidywanym dla ucznia okresowym ( rocznym) stopniu niedostatecznym nauczyciel informuje ustnie ucznia na miesiąc
przed zakończeniem okresu ( rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych) a wychowawca zawiadamia o tym pisemnie
rodziców.
5. Wychowawca ma prawo usprawiedliwić nieobecność uczniów na zajęciach szkolnych na prośbę rodziców lub na podstawie
zaświadczenia lekarskiego.
6. Podejmuje działania w celu rozpoznania i umożliwienia potrzebującym uczniom pomocy materialnej.
7. Wychowawca i nauczyciele uczący w danej klasie tworzą zespół wychowawczy tej klasy, którego zadaniem jest koordynacja
działań wychowawczych i opiekuńczych nad uczniami.
§ 32
1. Pomoc pedagogiczną organizuje pedagog szkolny zgodnie z zarządzeniem Nr 15 MEN z dnia 25.05.1993r.( Dz. Urz. MEN z
dnia 30.06.1993r. Nr 6 poz. 19 z późniejszymi zmianami).
2. Pomoc ta jest udzielana na wniosek ucznia, nauczyciela, rodziców lub innych osób.
3. Do zadań pedagoga szkolnego należy pomoc wychowawcom klas, w szczególności :
a) rozpoznawania indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowania przyczyn niepowodzeń szkolnych,
b) określania form i sposobów udzielania pomocy uczniom, w tym uczniom wybitnie uzdolnionym, odpowiednio do
rozpoznanych potrzeb,
c) współorganizowania zajęć dydaktycznych prowadzonych przez nauczycieli nauczania specjalnego dla uczniów
niepełnosprawnych,
d) koordynacji spraw z zakresu orientacji zawodowej,
e) działania na rzecz organizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej,
f) udzielania różnych form pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom realizującym indywidualny tok nauki.
4. Pedagog szkolny realizuje zadania wymienione w ust.3 współdziałając z nauczycielami, rodzicami, organami szkoły,
poradniami psychologiczno - pedagogicznymi oraz innymi instytucjami pozaszkolnymi.
5. Pomoc logopedyczną w szkole realizuje logopeda szkolny.
6. Do zadań logopedy szkolnego należy :
a) diagnozowanie uczniów oraz tworzenie grup terapeutycznych,
b) terapia wad wymowy i zaburzeń mowy,
c) współpraca z nauczycielami i wychowawcami uczniów objętych opieką logopedyczną,
d) współpraca z pediatrą i stomatologiem szkolnym.
§ 33
Inni pracownicy szkoły są zobowiązani do:
a) odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
b) prowadzenia działań związanych z prawidłowym przebiegiem procesu opiekuńczo-wychowawczego,
c) bezstronności i obiektywizmu w ocenie uczniów oraz sprawiedliwego traktowania,
d) przestrzegania procesu postępowania w sytuacjach kryzysowych.
UCZNIOWIE SZKOŁY
§ 34
Obowiązek szkolny określa ustawa „ O systemie Oświaty” z dnia 7.09.1991r. ( jednolity tekst
z 1996r. Dz.U. Nr 67 z 21.06.1996r. poz. 329 z późniejszymi zmianami).
§ 35
1. Uczeń ma prawo do:
a) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
b) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami
przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
c) korzystania z różnych form pomocy doraźnej,
d) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym
e) swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia szkoły,
a także światopoglądowych i religijnych - jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
f) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
g) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
h) pomocy w przypadku trudności w nauce,
i) korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego,
j) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć
pozalekcyjnych,
k) wpływanie na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole.
2. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza
dotyczących:
a) systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
b) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
c) odpowiedzialności za właściwe życie, zdrowie i higienę oraz rozwój,
d) dbałość o wspólne dobro, ład i porządek w szkole, w przypadku umyślnego zniszczenia mienia szkolnego jest
zobowiązany do naprawienia szkody,
e) przebywania na terenie szkoły w czasie przewidzianym przez plan zajęć
f) respektowania uchwał i decyzji organów szkoły.
g) usprawiedliwienia w określonym terminie i formie nieobecności na zajęciach edukacyjnych,
h) dbania o schludny wygląd,
i) warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły.
§ 36
1. Szkoła wobec uczniów stosuje:
1) nagrody:
a) pochwała wychowawcy klasy przed zespołem klasowym,
b) pochwała dyrektora przed społecznością szkolną,
c) świadectwo z wyróżnieniem,
d) dyplom, nagrodę roczną,
2) kary:
a) upomnienie wychowawcy wobec zespołu klasowego,
b) upomnienie lub naganę dyrektora szkoły,
c) upomnienie lub naganę dyrektora przed społecznością szkolną,
d) przeniesienie do równoległej klasy przez dyrektora szkoły,
e) karne przeniesienie do innej szkoły w przypadku rażącego naruszenia postanowień statutu
2. Po zasięgnięciu opinii wychowawcy klasy, zespołu wychowawczego, Samorządu
Uczniowskiego, Rady Rodziców i podjęcie uchwały przez Radę Rodziców dyrektor występuje z wnioskiem do Kuratorium
Oświaty o karne przeniesienie ucznia do innej szkoły podstawowej.
3. Szkoła informuje rodziców ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary przez wpisanie do
dzienniczka ucznia lub bezpośredni kontakt z rodzicami.
4. Uczniowi lub jego rodzicom przysługuje odwołanie od wymierzonej kary:
- przez nauczyciela do dyrektora szkoły,
- przez dyrektora do Kuratorium Oświaty lub Rzecznika Praw Ucznia przy Kuratorium.
5. Uczeń przeniesiony do innej szkoły może odwołać się od tej decyzji do Kuratorium Oświaty lub Rzecznika Praw Ucznia.
§ 37
1. Integralną częścią statutu są regulaminy:
- Regulamin Samorządu Uczniowskiego.
- Regulamin biblioteki.
- Regulamin stołówki szkolnej
- Regulamin świetlicy szkolnej
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 38
1. Szkoła używa pieczęci urzędowej okrągłej z godłem państwa i napisem w otoku: Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w
Brusach
2. Szkoła używa stempla podłużnego o treści :
Szkoła Podstawowa
im. Jana Pawła II
ul. Ogrodowa 2
89-632 Brusy
tel / faks 398 822-59
§ 39
1. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Szkoła prowadzi gospodarkę finansową i materiałową zgodnie z obowiązującymi przepisami
ŹRÓDŁA PRAWA
Statut Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Brusach został opracowany na podstawie następujących aktów prawnych:
- Ustawa z dnia 2 kwietnia 1997r. „Konstytucja RP”,
- Konwencja o Prawach Dziecka ( Dz.U. z 1991r. nr 120 poz. 526 z późniejszymi zmianami ),
- Ustawa z dnia 8 stycznia 1999r. „Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego”
( Dz. U. nr 12 poz. 96 z późniejszymi zmianami),
- Ustawa z dnia 26.stycznia 1982 „Karta nauczyciela” (jednolity tekst z dnia 26 marca 1997r.
Dz. U. Nr 56 z 6 czerwca 1997r. poz. 357 z późniejszymi zmianami),
- Ustawa z dnia 7.09.1991 ( jednolity tekst z 1996 roku Dz. U. Nr 67 z 21.06.1996r. poz. 329 z późniejszymi zmianami)
- Rozporządzenie MEN z dnia 15 lutego 1999r. ( Dz.U. nr 14 z późniejszymi zmianami ),
- Rozporządzenie MEN z dnia 14 kwietnia 1992r. (Dz.U. nr 36 poz 155 z późniejszymi zmianami)
- Rozporządzenie MEN z dnia 19 kwietnia 1999r. (Dz. U. nr 41 poz. 413 z późniejszymi zmianami),
- Rozporządzenie MEN z dnia 13 sierpnia 1999r.(Dz.U. nr 67 poz. 759 z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenie MENiS z dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów w szkołach publicznych. (DZ. U. 2004r. Nr 199 poz. 2046 z późn.
zmianami)
- Rozporządzenie MEN z dnia 9 lutego 2007r. (DZ. U. Nr 35 poz. 222)
Statut szkoły uchwalono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 8.01.2002r.
Ze Statutem Szkoły zapoznano Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski.
Zmiany w Statucie Szkoły uchwalono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w
dniu 27 sierpnia 2009r.
Zmiany w Statucie Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Brusach
z dnia 15 kwietnia 2011r.
Po § 2 dodaje się § 2a w brzmieniu:
Budynek i
teren szkoły są objęte nadzorem kamer CCTV, w celu zapewnienia bezpiecznych
warunków nauki, wychowania i opieki.