|   Informacje   |   Konkursy  |   Zawody sportowe   |   Wydarzenia   |   Uroczystości |
|   Historia szkoły   |   Statut szkoły   |   Dokumenty szkolne  |   Gazetka szkolna   |   Baza dydaktyczna   |   Archiwum |
|   Szkolny plan lekcji   |
  
  

 


     
Dokumenty szkolne:

 

Program profilaktyki  |   Program wychowania komunikacyjnego   |   Program Wychowawczy   |   Regulamin Biblioteki  
  Regulamin Rady Pedagogicznej   |   Regulamin Samorządu Uczniowskiego   |   Regulamin Stołówki   |   Regulamin Świetlicy  
  Szkolny Zestaw Podręczników   |   Szkolny Zestaw Programów Nauczania   |   Plan pracy szkoły |   Wewnątrzszkolny System Oceniania

Program Profilaktyki

w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Brusach

2011/2012

   Program zaopiniowany przez Radę Rodziców  w dniu 23 sierpnia 2011 roku.

   Program zatwierdzono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 25 sierpnia 2011 roku.

Profilaktyka-jest chronieniem człowieka w rozwoju przed zagrożeniami i reagowanie na nie.   

      Na pozór może się wydawać, że wszelkie zagrożenia czyhają na człowieka w świecie zewnętrznym, gdy w istocie to sam człowiek dokonuje takich wyborów, które zakłócają jego rozwój. Człowiek niedojrzały sam dla siebie może być zagrożeniem. Dlatego prowadzenie dziecka ku dorosłości jest zarówno wychowaniem, jak i profilaktyką.

CZYNNIKI CHRONIĄCE I RYZYKA

        Oddziaływanie profilaktyczne ma szczególne znaczenie w odniesieniu do dzieci w okresie dorastania/8-18 lat/. Jest to faza rozwoju stanowiąca pomost pomiędzy dzieciństwem i dorosłością, w czasie której dokonuje się wiele intensywnych, jakościowych zmian w osobowości człowieka. Zmiany te, prowokowane intensywnym rozwojem biologicznym, mają swój wyraz w emocjonalności i duchowości, od dążenia do większej samodzielności aż po określenie własnej tożsamości. Fazę tę najczęściej charakteryzuje brak integracji co powoduje zakłócenia i podejmowanie zachowań ryzykownych.
       Zachowanie ryzykowne-działania zwiększające prawdopodobieństwo pojawienia się niekorzystnych psychologicznych, społecznych i zdrowotnych konsekwencji zaburzających prawidłowy rozwój /zachowania agresywne, palenie tytoniu, używanie alkoholu i środków  psychoaktywnych.

       Głównym celem profilaktyki jest ochrona przed zagrożeniami czyli cechami jednostki i środowiska które sprzyjają podejmowaniu zachowań ryzykownych  nazywanych czynnikami ryzyka:

-słaba więź ze szkołą, rodziną, kościołem..
-niepowodzenia szkolne,           
-przynależność do „problemowych” grup rówieśniczych,           
-aprobata dla zachowań problemowych u rówieśników i dorosłych,           
-zachowania agresywne ,           
-zachowania  ryzykowne-palenie tytoniu, używanie alkoholu.  
   
       Działania, które zwiększają odporność ucznia na działanie czynników ryzyka nazywamy nazywamy czynnikami chroniącymi:

-czynne uczestnictwo w życiu szkoły, rodziny, kościoła lub instytucji pro społecznych (silna więź emocjonalna z rodzicami),
-właściwy „monitoring” ze strony rodziców oraz zainteresowanie nauką szkolną,          
-brak akceptacji dla zachowań od biegających od norm społecznych,           
-poszanowanie prawa, norm, wartości i autorytetów społecznych     

      Zatem działania profilaktyczne powinny być nakierowane na :  
- wzmacnianie czynników chroniących czym zajmuje się profilaktyka pierwszorzędowa skierowana do grup niskiego ryzyka 
  preferująca  promowanie zdrowego stylu życia i zapobiega zagrożeniom, w szczególności w rozwijaniu umiejętności radzenia 
  sobie z wymogami życia,    
-osłabienie czynników ryzyka, którymi zajmuje się profilaktyka drugorzędowa skierowana do grup podwyższonego ryzyka 
  preferujące  ograniczenie lub eliminację podejmowania zachowań ryzykownych i zachęcanie do wycofywania się.

 PROFILAKTYKA W SZKOLE

        Szkoła jest miejscem profilaktyki pierwszorzędowej. Działalność edukacyjna szkoły jest określana przez szkolny zestaw programów nauczania, program wychowawczy szkoły i program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska.
         Zadaniem szkolnej profilaktyki jest chronienie dzieci przed zagrożeniami przez działania  wychowawczo-profilaktyczne, a także reagowania w sytuacjach rozpoznania pierwszych prób podejmowania zachowań ryzykownych poprzez odwołanie się do specjalistycznej pomocy(wskazywanie ,czasem pomoc w organizacji pierwszego kontaktu ze specjalistą, nawiązanie kontaktu z rodzicami, motywowanie do podjęcia leczenia i terapii).
       Szkolny program profilaktyki opracowany o zdiagnozowane wśród uczniów, nauczycieli i rodziców zachowania problemowe zmierza do:
- wspierania rozwoju uczniów uwzględniając potrzeby rozwojowe uczniów,  
-zachęca i motywuje do podejmowania zdrowego i bezpiecznego trybu życia,
-uczy jak radzić sobie w trudnych bez korzystania z niebezpiecznych środków,
-wzmacnia więzi koleżeńskie i rodzinne.    
        Zachowania problemowe zdiagnozowane w naszej szkole to:
-zachowania agresywne jako przemoc i agresja rówieśnicza 80%
-brak kultury osobistej-używanie wulgaryzmów 23%
-nieliczne wagary i brak zainteresowania nauką 2%
-próby zażywania substancji psychoaktywnych (alkoholu, papierosów, wąchanie kleju, możliwość zakupu narkotyków) 1,5%
-inne- kłamstwa, kradzieże 0,5%

Cele działań profilaktycznych w zakresie problemów zdiagnozowanych w naszej szkole:

-prowadzenie wszelkich działań zmierzających do prawidłowego kształtowania osobowości oraz uczymy prawidłowych postaw 
 i umiejętności     życiowych-ukazanie  wpływu środowiska które jest dla jednostki źródłem do naśladowania, źródłem kar i 
 nagród, wywiera presję,
-kształtowanie prawidłowych postaw i umiejętności życiowych w rozpoznawaniu zagrożeń oraz radzenia sobie z niekorzystnymi
 wpływami
-umiejętność odmawiania,r> -nauka atrakcyjnych form spędzania czasu wolnego poprzez rozwijanie zainteresowań, hobby oraz zaspakajanie potrzeb bez
 pomocy substancji psychoaktywnych,-zapobieganie i zmniejszanie szkód, które mogą wystąpić w życiu młodych ludzi w
 związku z zażywaniem przez nich substancji   psychoaktywnych (alkoholu i papierosów),
-wzmacnianie przekonania, że życie bez środka uzależniającego jest ciekawsze, bardziej wartościowe, -nabywanie umiejętności odmawiania.

 Program opracowano w oparciu o ustawy, rozporządzenia i literaturę dające podstawę dla działań profilaktycznych:

1. Ustawa o systemie oświaty (zapis postulujący wprowadzenie programów profilaktycznych).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2002 r zmieniające rozporządzenie w sprawie 
     ramowych statutów publicznych przedszkoli oraz publicznych szkół.
3. Ustawa o przeciwdziałaniu narkomani z 24 kwietnia 1997 r w sprawie promocji zdrowego trybu życia bez nikotyny i narkotyków
     zalecana w   programowaniu pracy szkoły.
4. Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994 r wszelkiego rodzaju "używki", działalność sekt oraz przejawy
     agresji mogą naruszać prawo do ochrony zdrowia oraz prowadzić osoby zaangażowane w zachowania destruktywne ,do
     poważnych zaburzeń w sferze psychiki.
5. Ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu z dnia 09 listopada 1995 r określa szkodliwość nikotyny i
     potrzebę uwrażliwienia młodzieży i dzieci na jej zgubne skutki.
6 .Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982r.

Literatura:

 
1. Jak żyć z ludźmi. Program profilaktyczny, MEN, Warszawa 1997
 2. Drugi Elementarz czyli program siedmiu kroków. Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa 
     1998
 3. Arendarska A., Wojcieszek K.,  Przygotowanie do profilaktyki domowej. Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów 
     Alkoholowych, Warszawa 1997
 4. Kosińska E., Mądrze i skutecznie. Zasady konstruowania szkolnego programu profilaktyki. Rubikon, Kraków 2002
  5. Wojcieszek K., Wygrać życie. Szkolny program profilaktyczny. Rubikon, Kraków 2002
  6. Paź B., G., Szkoła, która ochrania. Szkolny program profilaktyki. Rubikon, Kraków 2002
  7. Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Centrum Metodyczne Pomocy
      Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2002
   8.Opracowanie Kobiałko A., Profilaktyka uzależnień. Program edukacyjny. Towarzystwo Zapobiegania Narkomanii, Warszawa
     1990
  9. Mieszalski S., Morawska E., Morawski J., Szymański M., Program Promocji Zdrowia i Profilaktyki Uzależnień – Dziękuję nie.
      Warszawa 2000
10. Opracowanie Pacewicz A., Przemoc wobec dzieci. Zajęcia edukacyjne dla uczniów szkół podstawowych. Państwowa Agencja
       Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa 1997
11. Repińska R., Zajęcia psychoedukacyjne. WOM Bydgoszcz 1998
12. Suska E., Kwiatkowska V., Praktyczny poradnik dla nauczycieli. Scenariusze lekcji „Wokół praw dziecka”

O
B
S
Z
A
R

 

CEL

 

ZADANIA



FORMY I METODY REALIZACJI

 

TERMIN

 

GRUPA


OSOBA ODPOWIE-
DZIALNA


OSOBA
 REALI-
ZUJĄCA

MO
NI
TO
RI
NG

U

C

Z

E

Ń

Zmniejszanie zachowań agresywnych i stosowania przemocy rówieśniczej.

Wzmacnianie przekonania wśród dzieci,

Że życie bez środków uzależniających jest ciekawsze i bardziej wartościowe. Opóźnienie procesu inicjacji z używkami























Zapobieganie rozprzestrzenianiu się zakażeniom Grypy A/H1 N1

Nauka norm postępowania w sytuacjach zachowań agresywnych oraz uświadomienie konsekwencji stosowania agresji. Promowanie zdrowego stylu życia – ścieżka  prozdrowotna.





















Promowanie mody na niepalenie i nie picie alkoholu
Uświadomienie zagrożeń wynikających ze szkodliwości stosowania używek.





Uświadomienie zagrożeń i nauka norm postępowania w sytuacji występowania objawów  Grypy A/H1 N1

Realizacja scenariuszy wcześniej opracowanych przez nauczycieli lub wykorzystanie gotowych scenariuszy pt: Przemoc wobec dzieci.”, „Porozmawiajmy o agresji” dotyczących:
 -radzenia sobie w sytuacjach trudnych, odgrywanie scenek tematycznych,
 -sąd nad wybranymi zachowaniami w ramach rozwiązywania konfliktów klasowych i między klasowych,
- spotkanie wigilijne w kręgu pojednania, - „Jasełka integracyjne”
 -uczenie asertywności i walki z własną złością jako pomoc w rozwiązywaniu konfliktów interpersonalnych
-indywidualne zajęcia terapeutyczne z uczniami stosującymi przemoc i agresję – elementy treningu ART,
-wykorzystywanie środków audiowizualnych
 -spotkania z policjantem.
-  konkursy profilaktyczne ( wewnętrzne i zewnętrzne) – recytatorski o dobrym zachowaniu, plastyczny – transparent profilaktyczny na Dzień Wiosny.
Dzień Wiosny – „Wiosennie i sportowo”
Realizacja wybranych przez nauczyciela elementów profesjonalnego programu profilaktycznego – „Elementarz 7 kroków”, „Cukierki”.
- Spotkania z pielęgniarką, lekarzem
Formy teatralne
Dyskusje, film edukacyjny
Udział w zewnętrznych konkursach profilaktycznych.
Przedstawienia profilaktyczne zewnętrzne.
Pogadanki dotyczące zagadnienia:
-Co może zrobić uczeń i jego rodzic, aby zredukować prawdopodobieństwo szerzenia się zakażeń w szkole i poza szkołą.
- Jak postępować w przypadku, gdy do szkoły przyjdzie uczeń z objawami grypy A/H1N1?

VI












16. XII.10







Do końca lutego





21.03.2011r.


Wg potrzeb











Wrzesień
Wg  potrzeb

Klasy I–VI










































Klasy I-VI

Wychowawcy klas
pedagog










Komisja profilaktyki,  nauczyciele sztuki i techniki




Pedagog





















Dyrektor
pedagog

Wych.
klas,









































Wych.
klas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


R

O

D

Z

I

C

E

Przybliżenie rodzicom problemów przemocy i agresji wśród ich dzieci w szkole i poza szkołą
Zapoznanie rodziców z problematyką zagrożenia używkami wśród dzieci.








Przeciwdziałanie rozprzestrzenianiu się zakażeniom Grypy A/H1 N1

Psychoedukacja rodziców
-       zapoznanie z wynikami przeprowadzonej diagnozy środowiska szkolnego,
-       wyjaśnienie pojęcia przemocy i agresji i jej rodzajów,
-       przedstawienie sposobów radzenia sobie z agresją
-       uświadomienie rodzicom, że ich palenie i picie alkoholu wpływa na podejmowanie prób przez ich dzieci
-       wpływ czynnego i biernego palenia na ich rozwój.
Zapoznanie rodziców z zaleceniami głównego inspektora sanitarnego dotyczącego Grypy A/H1n1

Spotkanie informacyjne z wychowawcami dotyczące problematyki agresji..

Spotkanie ze specjalistą z PPP i innymi

Indywidualne konsultacje z rodzicami.
 Warsztaty umiejętności wychowawczych w ramach szkoły dla rodziców w oparciu o broszurkę „Jak być rodzicem”, „ porozmawiajmy o agresji”.

Ulotki informacyjne.

Rozmowa, film, wyniki ankiet, doradztwo



Prelekcja dla rodziców:
- Co może zrobić rodzic, aby zredukować prawdopodobieństwo szerzenia się zakażeń w szkole , w domu i sąsiedztwie.
-Jak postępować z dzieckiem z objawami grypy
Co należy zrobić z dzieckiem które miało kontakt z osobami potwierdzonymi lub u których podejrzewano zakażenie wirusem nowej grypy A/H1n1
.

Wywiadówki
Podczas wywiadówek lub w razie potrzeb


Cały rok






W miarę potrzeb
wywiadówki, spotkania z rodzicami, indywidualne kontakty
wrzesień podczas wywiadówek

Rodzice klas I-VI
Rodzice klas I-VI



Jw.






Rodzice klas I - VI





Rodzice

Pedagog
Wych.





Pedagog






Pedagog


Wych.
 pedagog


Wych. klas

Wych.
klas


PPP


Wych.
Pedagog





PPP






Wych.
klas

 


    N

A

U

C

Z

Y

C

I

E

L

E

 

Pogłębianie wiedzy nt. mechanizmów działania zachowań agresywnych

 

 

 

 

Opóźnianie lub zabezpieczanie uczniów przed pierwszym lub zbyt wczesnym kontaktem z używkami.

 
Przeciwdziałanie rozprzestrzenianiu się zakażeniom Grypy A/H1 N1

 

Rozwijanie umiejętności reagowania na przejawy agresji wśród uczniów.
Popularyzowanie wśród nauczycieli mody na niepalenie i niepicie alkoholu

 

 

 

 









Zapoznanie rodziców i uczniów z zaleceniami głównego inspektora Zapoznanie rodziców z zaleceniami głównego inspektora sanitarnego dotyczącego Grypy A/H1n1

Zapoznanie nauczycieli z wynikami diagnozy środowiska szkolnego  dotyczącej zachowań agresywnych w szkole .

Zorganizowanie warsztatów podczas Rad Pedagogicznych.

Przygotowywanie scenariuszy na lekcje do klas I-III,IV-VI

Prowadzenie lekcji wg własnych scenariuszy lub wykorzystywanie gotowych materiałów.

Doposażenie biblioteki w materiały dotyczące agresji i zwiększanie księgozbioru biblioteki.

Przeprowadzanie konkursów wśród dzieci  oraz współudział w przeprowadzaniu  imprez ogólnoszkolnych zgodnie z kalendarzem imprez.
Przeprowadzenie pogadanek i prelekcji wśród uczniów i rodziców  dotyczącego Grypy A/H1n1.

Rada Ped

 


Szkole-
niowa
Rada Ped

wg potrzeb

w ciągu całego roku

 




wg kalendarza imprez


Wrzesień

Wg  potrzeb

n-ele




n-ele

 
n-ele

prac.
szkoły


 









N-ele 
prac.
szkoły

komisja tworząca program profilaktyki

dyrektor, pedagog

 nauczyciele

 

 

 
dyrektor bibliotekarz

 
komisja profilaktyki, Rada Rodziców

Dyrektor

pedagog




PPP


n-le

 

 



bibliotekarz



n-le
prac. szkoły

dyrektor

lista

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 Ś

R

O

D.

 

P

O

Z

A

S

Z

K

O

L

N

E

 Zapoznanie           lokalnych działaczy z problematyką agresji i przemocy w szkole.

 

 

 

 

 

 

 

 



Promocja profilaktyki dotyczącej przeciw działania pierwszym kontaktom z użytkami.

1.Współpraca z lokalnymi instytucjami jako element budowania koalicji

- komisja d/s profilaktyki i rozwiązywania proble-mów alkoholowych

- pielęgniarką szkolną

- Komenda Policji

- Kuratorami sądowymi

-  z rodzicami

 

 

 

 

 
Lokalna kampania antynikotynowa i antyalkoholowa z wykorzystaniem prac uczniów

 

finansowanie szkoleń, kursów,  spektakli profilaktycznych, organizowanie spotkań z profesjonalistami
konsultacje, rozmowy indywidualne, udzielanie pierwszej pomocy

spotkania w klasach,

interwencje

spotkania, wywiady,

konsultacje

pełnienie dyżurów w czasie imprez szkolnych, wycieczek, biwaków – zwracanie uwagi na zachowania agresywne uczniów

zapoznanie z problemem agresji rówieśniczej wypracowanej na podstawie badań ankietowych na stronie internetowej szkoły.

Wykorzystanie mediów.

 

w miarę potrzeb
na zapro-szenie
wych.

w miarę potrzeb

w miarę potrzeb

w miarę potrzeb

 

 

 

 

 

klasy  I-VI

 

 
klasy I-VI

 



klasy I-VI
rodzice

 

 

 

 

 

dyrektor
pedagog
wychowawcy

 

 

 

 

dyrektor,
pedagog

 

dyrektor pedagog

 

 

 

 

 

 

wych. pedagog

wych.  pielęg.

wych.

Policja

pedagog, wych.

 

 
wych.
klas,
n-ele sztuki               j.pol.

 

 

www.gale.com.pl ©2008