Zasady poradnictwa obywatelskiego

1. POUFNOŚĆ

Biuro zapewnia zachowanie w tajemnicy:

- samego faktu pobytu klienta BPO oraz

- wszystkich powierzonych rzez klienta informacji.

.................................................................................................................................................................................................

2. BEZPŁATNOŚĆ

Usługi BPO są całkowicie bezpłatne.

.................................................................................................................................................................................................

3. BEZSTRONNOŚĆ

Doradca udzielając porad nie kieruje się:

- własnymi opiniami, przekonaniami i wartościami

- nie ocenia klienta i jego działań

- nie staje po żadnej ze stron konfliktu.

.................................................................................................................................................................................................

4. NIEZALEŻNOŚĆ

BPO udzielając porad kieruje się wyłącznie dobrem klienta nie zaś interesem kogokolwiek innego.

.................................................................................................................................................................................................

5. SAMODZIELNOŚĆ KLIENTA

Doradca nie podejmuje decyzji za klienta.

To klient dokonuje wyboru.

.................................................................................................................................................................................................

6. OTWARTOŚĆ DLA WSZYSTKICH

Każda osoba może być klientem biura i będzie przyjęta w sposób uwzględniający jej potrzeby i możliwości.

.................................................................................................................................................................................................

7. AKTUALNOŚĆ I RZETELNOŚĆ INFORMACJI

Każda porada udzielona jest w oparciu o istniejący system informacyjny, zgodny z obowiązującymi przepisami oraz ofertą innych organizacji działających na rzecz obywatela.

Aktualizacja: 2014-10-01


Regulamin udzielania porad

REGULAMIN UDZIELANIA BEZPŁATNYCH PORAD OBYWATELSKICH

 

Przepisy ogólne

 

§1

 

Regulamin udzielania bezpłatnych porad obywatelskich, zwany dalej „Regulaminem”, określa zasady i zakres poradnictwa obywatelskiego, procedurę udzielania porad przez Biuro Porad Obywatelskich w Brusach oraz zakres i sposób udzielania porad obywatelskich przez doradców w ramach projektu „Kaszuby bliżej prawa”.

 

§2

 

Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o:

 

1. Projekcie - należy przez to rozumieć projekt pn. „Kaszuby bliżej prawa” realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG, we współpracy z Gminami: Brusy, Chojnice, Dziemiany, Konarzyny, Lipnica i Lucyną Borzyszkowską Psychologiczne Studium Pomocy i Rozwoju;

 

2. Projektodawcy - należy przez to rozumieć Stowarzyszenie Zaborskie Towarzystwo Naukowe;

 

3. Poradzie obywatelskiej - należy przez to rozumieć udzieloną ustnie, telefonicznie, listownie lub drogą e-mailową informację o przysługujących osobie korzystającej z porady prawach oraz ciążących na niej obowiązkach wynikających z obowiązujących przepisów prawa, a także pomoc w opracowaniu dokumentów;

 

4. Biurze Porad Obywatelskich – należy przez to rozumieć punkt poradnictwa przy ul. Armii Krajowej nr 1 w Brusach oraz punkty poradnictwa w Chojnicach, Dziemianach, Konarzynach, na terenie Gmin: Chojnice, Lipnica;

 

5. Doradcy prawnym - oznacza to prawników zaangażowanych przez Projektodawcę, udzielających bezpłatnej porady prawnej lub informacji prawnej w ramach projektu;

 

6. Doradcy obywatelskim - należy przez to rozumieć doradców obywatelskich, zaangażowanych przez Projektodawcę, udzielających bezpłatnej porady obywatelskiej w ramach projektu;

 

7. Mediatorze – należy przez to rozumieć osobę z niezbędnymi kwalifikacjami;

 

8. Dyżurze - należy przez to rozumieć świadczenie bezpłatnej porady obywatelskiej przez doradcę prawnego, doradcę obywatelskiego, mediatora w wyznaczonych harmonogramem terminach w punktach porad;

 

9. Kliencie - należy przez to rozumieć osobę fizyczną zamieszkałą na terenie Gmin: Brusy,

 

Chojnice, Dziemiany, Konarzyny, Lipnica, a w przypadku wolnych miejsc – również spoza tego obszaru.

 

 

§3

 

1. Projekt „Kaszuby bliżej prawa” realizowany jest przez Stowarzyszenie Zaborskie Towarzystwo Naukowe w ramach Programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG w okresie od 01.09.2014 roku do 29.04.2016 roku.

2. Projekt finansowany jest z Funduszy EOG.

3. W okresie trwania projektu, poradnictwo świadczone będzie w Biurze Porad Obywatelskich w Brusach, Chojnicach, Dziemianach, Konarzynach, na terenie Gmin: Chojnice, Lipnica i wyjazdowo.

4. Siedziba BPO, ul. Armii Krajowej nr 1 w Brusach, otwarta dla Klientów będzie od dn. 01.10.2014r.

 

§4

 

1. Regulamin ma charakter aktu wewnętrznego.

2. Regulamin jest podpisywany przez osoby uprawnione do składania oświadczeń woli w imieniu Projektodawcy.

 

Klienci

 

§5

 

1. Z bezpłatnych porad obywatelskich, prawnych i mediacji mogą korzystać osoby fizyczne, spełniające kryteria określone w §2ust. 9.

 

Zasady poradnictwa obywatelskiego i prawnego

 

§6

 

1. Porady prawne i obywatelskie udzielane będą zgodnie z zasadami:

 

A. bezpłatności - świadczone w BPO porady są całkowicie bezpłatne;

B. bezstronności - osoba udzielająca porady nie kieruje się własnymi opiniami, przekonaniami i wartościami, nie ocenia Klienta i jego działań oraz nie angażuje się po żadnej ze stron konfliktu;

C. poufności - zapewnienie zachowania tajemnicy o fakcie pobytu Klienta w punkcie porad jak i o udzielonych informacjach;

D. niezależności - osoba udzielająca porady nie kieruje się interesem kogokolwiek, tylko dobrem samego Klienta;

E. aktualności i rzetelności informacji - informacje są zgodne z obowiązującymi przepisami oraz z aktualną ofertą instytucji i organizacji działających na rzecz obywateli;

F. samodzielności Klienta - osoba udzielająca porady nie może podejmować decyzji za Klienta, podaje tylko istniejące możliwości rozwiązania jego problemu. Klient sam dokonuje wyboru działania;

G. powszechności dostępu mieszkańców Gmin: Brusy, Chojnice, Dziemiany, Konarzyny, Lipnica.

 

 

 

Procedura udzielania porad prawnych i obywatelskich

 

§7

 

1. Z usług Biura Porady Obywatelskich korzystać mogą osoby fizyczne, spełniające kryteria określone w §2 ust. 9.

 

2. Chcąc skorzystać z poradnictwa obywatelskiego, prawnego lub mediacji należy zapoznać się z treścią Regulaminu oraz ustalić termin spotkania.

 

3. Zapisy na porady odbywają się drogą telefoniczną, e-mailową, pocztową lub przez osobiste zgłoszenie się do Biura.

 

4. Termin i zakres tematyczny wizyty można ustalić w godzinach pracy Biura pod numerem telefonu 791 530 803 lub w punktach porad.

 

5. Klienci nie umówieni wcześniej na spotkanie przyjmowani są tylko w wyjątkowych sytuacjach. Porada może zostać im udzielona tylko w przypadku wolnego terminu doradcy. W innym przypadku klient zostanie umówiony na najbliższy wolny termin.

 

6. W przypadku, gdy prawnik, doradca lub mediator uzna, że zidentyfikowany problem wymaga dalszej analizy, umawia Klienta na kolejny termin.

 

7. Poradnictwo wyjazdowe będzie realizowane na uzasadniony wniosek klienta.

 

8. Preferowany sposób udzielania porady, to kontakt osobisty z doradcą prawnym,obywatelskim, mediatorem. Porady telefoniczne, internetowe, pocztowe będą udzielane przez doradców tylko wtedy, gdy nie będą udzielać porad osobiście. Warunkiem uzyskania porady telefonicznej, internetowej, pocztowej jest potwierdzenie zapoznania się z regulaminem porad.

 

9. Porady telefoniczne będą udzielane z zachowaniem następującej procedury: klient zgłasza się pod numer 791 530 803, podaje swoje dane osobowe i telefon kontaktowy, przedstawia problem, klient zostaje zarejestrowany w bazie klientów, doradca przygotowuje poradę i oddzwania do klienta z poradą. Porady telefoniczne będą udzielane tylko i wyłącznie w prostych, typowych sprawach. W przypadku, gdy doradca uzna sprawę za wykraczającą poza zakres prostych porad udzielanych telefonicznie, mailowo, listowo, klient zostaje poinformowany o możliwości uzyskania porady tylko osobiście. Porady e-mailowe należy kierować na adres: zbpo.brusy@wp.pl.

 

10. Prawnicy i doradcy nie mogą udzielić porady, która ułatwiałaby popełnienie przestępstwa albo umożliwiałaby uniknięcia odpowiedzialności karnej za przestępstwo popełnione w przyszłości.

 

11. W przypadku, gdy Klient swoją postawą wyraża lekceważenie wobec prawnika, doradcy lub mediatora, przede wszystkim w sytuacji, gdy zachowuje się wobec niego w sposób powszechnie uznany za agresywny, albo nie zgłaszając się na umówione spotkanie lub nie kontaktując się z Biurem Projektu, prawnikiem, doradcą lub mediatorem, Biuro Projektu może odmówić udzielenia porady.

 

12. Wszystkie informacje i dane uzyskane podczas udzielania porad odnoszące się do Klienta objęte są rygorem poufności oraz zakazem upubliczniania ich i przetwarzania. Wyjątek stanowią dobrowolnie podane dane osobowe przetwarzane wyłącznie w celu ewaluacji, monitoringu i sprawozdawczości w ramach projektu.

 

13. Podanie danych osobowych przez Klienta jest dobrowolne.

 

Zakres poradnictwa obywatelskiego

 

§8

 

1. W Biurze Porad Obywatelskich udzielane będą porady obywatelskie i prawne z zakresów:

A. Zatrudnienia i bezrobocia

B. Zadłużeń

C. Świadczeń z ubezpieczenia społecznego

D. Świadczeń socjalnych

E. Rodzinnych

F. Mieszkaniowych

 

2. W Biurze Porad Obywatelskich udzielane będą informacje w sprawach:

A. Własności

B. Stosunków międzyludzkich

C. Konsumenckich

D. Spadkowych

E. Pozbawienia wolności

F. Obywatel a instytucja

G. Niepełnosprawności

H. Finansowych

I. Imigracji/repatriacji

J. Innych

 

Mediacje będą udzielane w sprawach rodzinnych, sąsiedzkich na wniosek klienta.

 

Nie udzielamy porad, informacji w sprawach prowadzonych przez osoby prawne, jak również osobom fizycznymw sprawach związanych z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą.

 

3. Biuro Porad Obywatelskich dokłada wszelkich starań, aby udzielona porada była zgodna z aktualnym stanem prawnym i zawierała wszystkie możliwości postępowania klienta w przedstawionej przez niego sytuacji.

 

4. Porada jest udzielana klientowi w oparciu o przedstawiony przez niego stan faktyczny i dokumenty. Proponowane przez BPO możliwe ścieżki postępowania są oparte o ten stan oraz okazane dokumenty. Nieujawnienie wszelkich informacji faktycznych i prawnych może skutkować tym, że porada nie będzie adekwatna do istniejącego problemu. BPO nie ponosi odpowiedzialności za udzielenie porady odpowiadającej na problem przedstawiony przez klienta niezgodnie z prawdą.

 

5. W wyniku rozmowy z klientem, po konsultacjach z innymi pracownikami BPO i wykorzystaniu dostępnych informacji, doradca proponuje klientowi możliwe ścieżki rozwiązania problemu. Wskazuje on kilka możliwych rozwiązań, jednak decyzja, którą z proponowanych ścieżek wybrać, należy do samego klienta. Doradca wspiera klienta w samodzielnym rozwiązaniu problemu lub kieruje do instytucji, która specjalizuje się w danej sprawie. Doradca informuje również, jakie mogą być konsekwencje podjętych przez klienta decyzji.

 

6. Biuro Porad Obywatelskich nie świadczy zastępstwa procesowego, w szczególności nie podejmuje żadnych działań w imieniu i na rzecz klienta przed sądami lub organami administracji. Podejmując działanie w swojej sprawie, klient czyni to we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

 

7. W BPO nie udzielają porad adwokaci, radcy prawni, sędziowie, prokuratorzy, komornicy ani notariusze. Biuro nie wskazuje klientom żadnych kancelarii świadczących płatne usługi prawne.

 

8. Biuro nie udziela żadnej gwarancji, że skorzystanie z udzielonych informacji przyniesie pożądane przez klienta rezultaty. Biuro Porad Obywatelskich nie ponosi odpowiedzialności prawnej za skutki wynikłe z udzielonej porady.

 

9. Zakres poradnictwa prawnego i obywatelskiego nie obejmuje pisemnego sporządzania pozwów, prywatnych aktów oskarżenia, apelacji, zażaleń, odpowiedzi na pozew, skarg konstytucyjnych oraz skarg do Trybunału Konstytucyjnego oraz organów Unii Europejskiej.

 

10. Skargi i wnioski dotyczące funkcjonowania Biura Porad Obywatelskich przyjmuje koordynator projektu w biurze projektu: Zaborskie Towarzystwo Naukowe, ul. Armii Krajowej 1, 89-632 Brusy lub pod adresem e-mailoweym: zbpo.brusy@wp.pl.

 

Postanowienia końcowe

 

§9

 

1. Regulamin wchodzi w życie z dniem 01.10.2014r.

2. Projektodawca zastrzega sobie prawo zmiany Regulaminu w każdym momencie realizacji projektu.

3. Dokumentacja projektu archiwizowana będzie w Biurze Projektu przy ulicy Armii Krajowej 1, 89-632 Brusy.

4. Regulamin dostępny jest w Biurze Projektu oraz na stronie internetowej projektu http://www.zbpo-brusy.pl/ oraz w punktach porad.

 

Aktualizacja: 2014-10-01







.....................................................

ZBPO ul. Armii Krajowej 1 (przy stadionie)
89 - 632 Brusy
tel. 791 530 803
ztn@ztn.com.pl
.....................................................

ZBPO ul. Dworcowej 31 (budynek po starym hotelu)
89-650 Czersk